Er dette en gjeng med terrorister som sitter og diskuterer nye bombeangrep?

Annonse


Piratproblem i Second Life

Coca Cola, Mercedes, BMW, Microsoft og The Rolling Stones er blant merkevarene som grovt misbrukes av deltakerne i den virtuelle verdenen Second Life.

Handel med piratvarer

Stones-musikken strømmer fra de virtuelle barene. Heltakerne kan kjøpe seg en flunkende ny virtuell BMW – uten å betale en eneste (virtuell) Linden dollar til det tyske bilfirmaet.

Og moteløver kan kle seg opp med klær og luksusgjenstander fra Jean-Paul Gautier, Versace og Hermes – alt sammen uten at de egentlige rettighetshaverne har godkjent det eller tjener penger på handelen.

Allerede opptatt

Problemet har blitt så stort at flere av de kjente merkevareleverandørene nå opplever at deres plass allerede er opptatt når de prøver å etablere seg i den virtuelle verdenen.

Annonse


Spørsmålet ert bare hvem de skal saksøke. Siden Second Life ikke er noen virkelig verden, har verdenen heller ikke noe virkelig rettsvesen. For de saks skyld heller ikke noe virtuelt rettsvesen eller politi – ennå.

Ingen mulighet til å sjekke

Og siden deltakerne kommer fra mange ulike land, er det vanskelig å vite hvilken lovgiving man eventualt skal saksøke ut fra.

Om lag 100 merkevarer har blitt utsatt for virtuell piratkopiering i Second Life. Folk som kjøper varene har ingen mulighet til å sjekke om de er ekte eller ikke, slik de har mulighet til i den virkelige verden.

Eget advokatfirma

– Folk kan ikke se forskjellen, og de bryr seg kanskje heller ikke om varene er ekte eller ikke. Men de som selger slike varer tjener penger på den statusen som varen har bygd opp i den virkelige verdenen, sier David Naylor i det britiske advokatfirmaet Filed Fisher Waterhouse.

De er det første advokatfirmaet som har etablert seg med eget kontor i Second Life. Hensikten er å tilby hjelp til kommersielle selskaper som føler seg misbrukt og utnyttet i den virtuelle verdenen.

Kilde:
BBC

Annonse