GAMMELDAGS?  Konkurrentene kritiserer Googles "gammeldagse" brukergrensesnitt.

Annonse


Dagbladet tilbakeviser påstandene

Den pågående saken mellom markedsføringsselskapet Prioritet og søkemotoren Google kan få konsekvenser for flere av selskapets kunder. Per Even Teimandsen, redaktør i Dagbladet.no, kommenterer i et brev til ITavisen.no påstandene om søkejuks.

Kun for å forenkle

Søkemotoroptimalisering er en vanlig teknikk som benyttes av mange nettsider. Dagbladet.no sier at deres optimalisering fra Prioritet.no kun har hatt til formål å gjøre det enklere for leserne å finne artikler.

«Som de fleste store nettsteder prøver også Dagbladet.no å optimalisere nettsidene for treff i søkemotorer, slik at interesserte lesere enkelt skal kunne finne artiklene våre. Til dette formål har vi blant annet innledet et samarbeid med Prioritet.no.»

Googles regelverk en forutsetning

Dagbladet.no forteller også at det har vært en forutsetning for samarbeidet med Prioritet at alle justeringer skulle foregå innenfor Googles regler.

Annonse


«Det har imidlertid hele tiden vært en klar forutsetning for samarbeidet vårt med Prioritet.no at all slik optimalisering skal skje innenfor rammene av Googles regelverk. Dette har også vært tydelig kommunisert og erkjent av Prioritet.no.»

Ikke tomme sider

«Når det gjelder påstanden om bruk av skjulte menyer og tomme sider kjenner vi oss ikke igjen.»

Dagbladet.no tilbakeviser påstandene om tomme sider og skjulte menyer. Det ligger riktignok en meny nederst på Kjendis.no, men denne lenker ifølge Teimandsen ikke til tomme sider. Derimot har denne blitt brukt til stikkordsøk i tekstarkivet.

Ifølge redaktøren har Dagbladet.no stadig ikke hørt fra Google om saken, og avventer dermed en videre klargjøring fra Prioritet.no om hva som har skjedd.

Annonse