Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ryktene skal ha det til at Microsoft igjen er i forhandlinger med Yahoo for å bekjempe Google.

Microsoft snuser på Yahoo

Ryktene skal ha det til at programvare-giganten igjen ser på muligheten til å kjøpe Yahoo.

At Microsoft sliter på nett er helt klart. Med Googles oppkjøp av DoubleClick er de desidert størst på nettannonsemarkedet.

Google kapret DoubleClick

Google kapret verdens største nettannonselskap DoubleClick rett foran nesa på Microsoft for ikke mange ukene siden. Nå påstår analytikere at Microsoft igjen prøver seg på Yahoo.

Yahoo sa nei forrige gang Microsoft viste interesse for ett år siden. Kilder i New York Post mener å vite at Microsoft igjen har spurt Yahoo om muligheten til igjen å forhandle fram en avtale.

Yahoo verdsatt til 500 milliarder

Kilder i Wall Street priser Yahoo til 300 milliarder kroner. Om de to gigantene finner fram til en avtale vil de sammen stå mye sterkere mot kongen på annonsesøk, Google. En fusjon vil selvsagt møte enorme utfordringer.

Det kreves en voldsom reorganisering for å få fram et fruktbart samarbeid mellom to så store selskaper. Fordelen ligger i at mens Microsofts MSN startportal er mer rettet mot en voksen målgruppe, satser Yahoo på underholdning og når dermed flere yngre mennesker.

De to selskapene vil da kontrollere 27 prosent av annonsesøk markedet, mens Google har 65 prosent. Microsoft og Yahoo vil selv ikke kommentere saken.

Kilde:
New York Post

Stikkord: Google, Microsoft, yahoo