Hopp til navigasjon Hopp til innhold
GO FOR MOBILE 2.0: Slik forventer Yahoo å kapre mobilkundene. Kanskje med å melde kun godvær?

Yahoo lanserer mobil-tjeneste

Tror bruken av mobil-internett er i ferd med å eksplodere.

Yahoo har falt milelangt bak Google i kampen om de vanlige internettbrukerne.

Nå satser selskapet på fortsatt å være størst på internett-tjenester for mobil. I går lanserte Yahoo en ny tjeneste for mobiltelefoner kalt «Go for Mobile 2.0», skriver New York Times.

Smart søk

Den nye programvaren leverer oppdaterte sportsresultater, værmeldinger og nyheter direkte til mobilen. I tilegg tilbys det karttjenester, e-post og muligheter for å se film og bilder.

Helt nytt er også oneSearch, en intelligent søkemotor som angivelig skal kunne tolke brukerens egne ønsker.

Dersom man for eksempel søker etter et fotballag, vil oneSearch anta at man er ute etter de siste skåringene, lagprofiler og nyheter. Dermed vil slike emner bli prioritert og havne øverst på søkeresultatet. Mer generelle dokumenter vil forsvinne lenger ned.

Go for Mobile 2.0 er allerede tilgjengelig for 70 mobil-modeller, og er ventet å være tilgjengelig for 400 i løpet av året.

– Som i 96-97

Markedet for mobile internettjenester har foreløpig vært relativt lite. I USA er Yahoo den største tilbyderen, og blir brukt av 6,8 prosent av mobileierne.

Yahoo forventer imidlertid at markedet snart skal vokse, og at de på den måten kan vinne enda større terreng.

– Vi ser på mobil-internett i dag, som på vei inn i samme periode som internett var på i 96 eller 97. Det er rett før det tar av, sier Steve Boom i Yahoo-ledesen til New York Times.

Kilde:
New York Times

Stikkord: internett