Annonse


– Nettmusikksalget stuper

Stikk i strid med alle prognoser som går ut på at nedlastet musikk er i ferd med å overta for CD-salget, kommer nå analysen som sier det motsatte.

Musikkfiler solgt via iTunes og andre nettbutikker stuper. Eller i beste fall flater salget ut, hevder to av verdens største og prestisjetunge analysebyråer: Forrester og Nielsen.

Falt med 65 prosent

Apple og deres iTunes er helt dominerende på markedet, og oppgir salget av musikkfiler i milliardtall. Likevel vil de ikke ut med hva de tjener på salget, og hvordan inntektene utvikler seg over tid.

Forrester foretok derfor en analyse av kredittkorttransaksjonene på iTunes. Resultatet var nedslående for Apple. Den månedlige omsetningen hadde falt med 65 prosent siden januar i år, og de gjennomsnittlige beløpene som gikk ut av kundenes lommebok falt med 17 prosent.

Annonse


Drømmen knust?

Nielsen, som driver uavhengig analyse av musikkbransjen gjennom sitt Soundscan-system, kan rapportere om noe lignende. Forrester tror ikke at nedgangen skyldes sesongsvingninger, men at det er en permanent trend.

Selv om iTunes eneste reelle konkurrent MSN fortsatt tilbyr musikk både i Norge og internasjonalt, annonserte Microsoft i forrige måned at de ville legge ned deler av tjenesten til fordel for det kommende Zune-nettverket og samarbeidspartneren Rhapsody. Samtidig er det heller ingen ting som tyder på at ulovlig nedlasting er mindre populært enn før…

Det kan dermed se ut som om platebransjens drøm om at lovlig nedlasting skal ta over for platesalget ikke holder vann.

Ikke enig

Det er imidlertid mange – spesielt i Mac-verdenen – som stiller spørsmål ved undersøkelsene og motivene bak dem. En av dem er svenske Macworld. De skriver blant annet at Forrester og Nielsen har unnlatt å ta med gavekort-salget, som skal være betydelig.

Apple selv har også gått ut og kommnetert påstandene, som de i følge BBC rett og slett betegner som uriktige.

Oppdatert 14/12 2006, kl. 10.36

Kilder:
The Register
Digi.no

Annonse