Hopp til navigasjon Hopp til innhold
IKKE SYK: Amerikanske leger vil ikke klassifisere spillavhengighet som noen sykdom. Her fra World of Warcraft, et spill som visstnok er svært avhengighetsskapende. (Ill.: Blizzard)

Vil skattlegge WoW-gull

Virtuelle pengebinger kan bli melkeku for staten.

Virtuelle samfunn som World of Warcraft og Second Life er i ferd med å generere store verdier, også i det vikelige liv. Nå vil amerikanske skattemyndigheter undersøke hva de går glipp av.

Omgjøres til virkelige penger

Vi tilbringer stadig mer tid på nettet, og mange av oss velger å gå inn i virtuelle samfunn som Second Life eller World of Warcraft. Her omsettes det etter hvert for store penger, i både virtuelle og virkelige valutaer.

Mediene har vært fulle av eksempler på hvordan både gull og spillkarakterer fra WoW omsettes for store penger på nettauksjoner som eBay. Hva gjelder Second Life, er det til og med mulig å veksle inn spillets valuta, Linden Dollars, til vanlige dollar.

Vil granske

Nå begynner det å gå opp for amerikanske skattemyndigheter at de kan være i ferd med å gå glipp av millioner av dollar på grunn av foreldet skattelovgivning. Man varsler derfor at man vil granske de virtuelle samfunnene ”med et åpent sinn”.

Per i dag omsettes det for ca. en halv million dollar, i overkant av tre millioner kroner, hver dag i Second Life. Dersom amerikanske myndigheter finner en måte å skattelegge virtuelle inntekter på, er det ingen grunn til å tro at ikke andre land til følge etter.

Kilde:
IDG.se

Stikkord: internett