Den hardtslående miljøorganisasjonen har laget sin egen versjon av Apples hjemmeside som et ledd i kampanjen mot giftstoffene.
Et grønnere eple
Greenpeace rangerte 14 av verdens største mobil- og pc-produsenter etter hvor miljøvennlige de var, skrev ITavisen for en måned siden. Apple havnet langt nede på lista, mens Dell kunne notere seg for en topplassering og godkjent-stempel fra miljøkrigerne.
Nå starter andre runde i kampanjen, der Apple er utpekt til hovedmålet. Greenpeace passer samtidig på å rose erkekonkurrentene Dell og HP for deres miljøvennlige profil. Begge selskapene har lovet å fjerne alle giftige substanser fra sine produkter.
Kravet fra Greenpeace er at Apple gjør det samme.
Annonse
iWaste
På nettsiden Greenpeace har laget for anledningen kan man lese om hva Apple egentlig burde mene når de snakker om «clean design».
«A cutting edge company shouldn’t be cutting lives short by exposing children in China and India to dangerous chemicals», heter det blant annet.
IPod og iTunes-lenkene er erstattet av «iTox» og «iWaste» og Apples reklamevideoer er grundig parodiert.
– Greenpeace tar feil
Kritikere beskylder Greenpeace for å snylte på Apples kjente merkenavn og hevder at kriteriene miljøorganisasjonen bruker for å rangere de «grønneste» produsentene er ubrukelige.
Greenpeace har blant annet ikke tatt hensyn til levetiden på maskinene, ifølge RoughlyDrafted Magazine.
De fleste billig-pc-er produseres av Dell og HP og det er de som havner på dynga etter få år, ikke Apples produkter, er en annen innvending.
I tillegg kom dataene som ble brukt i rankingen fra nettsidene til de aktuelle produsentene. Dermed kan Greenpeace ha målt hvor gode firmaene er til å markedsføre seg som grønne, ikke hvor grønne de i realiteten er.
Annonse