SCE

Annonse


Hjemme hos PlayStation

Sony Computer Entertainment. Et lyst, nesten hvitt bygg et sted i Tokyo. En stillegående heis fører oss et titalls etasjer i været, til PlayStation Lounge. En slags luksuriøs katine, der de øverst i PlayStation-systemet nyter tiden sin. Vi blir hilst velkommen av trekløveret Ken Kutaragi (som visstnok har kontor i etasjen over), Phil Harrison og Kaz Hirai. Dette er menneskene som skapte fenomenet PlayStation, og få vanlige dødelige har vært i deres slott. Med fabelaktig utsikt over Tokyo.

Anledningen er selvsagt Tokyo Game Show, og den nært forestående PS3-lanseringen. For USA og Japan, i det minste. Men under velkomstalene tar den europeiske sjefen, David Reeves, seg tid til å nok en gang beklage forsinkelsen vi europeere må leve med. Om fem år er det glemt, en dråpe i havet, sier sjefene.

PlayStation-skaperen Ken Kutaragi

For en utsikt

PS3-spillene er stilt ut på rekke og rad. Lair, Resistance, Motorstorm, GT HD…og alt ser lekkert ut, vi begynner virkelig å tro på lovnadene om ekte HD, fabelaktige 1080p i 60 fps. Men hvordan er det i virkeligheten? Lair hakker litt. Ellers er frameraten supersolid.

Annonse


Vi har ett ønske, og det er å sette oss ned med folkene som har gitt oss så mye moro. Ken Kutaragi er litt opptatt, men hilser til PlayStation-fansen i Norge. Phil Harrison, derimot, tar seg god tid til en prat.

Fem av spillene som vises på TGS i dag kjører i 1080p. Folk har sagt at det ikke kunne gjøres. Hva sier du til det?

– Jeg har kommentert det tidligere. Muligens som en indirekte respons til en i bransjen som jobber i… Microsoft. Han hadde ganske tydelige meninger som jeg følte ikke kunne forbli ubesvart. Og i stedet for å klage, valgte jeg å la spillene snakke for seg selv.

Fem av spillene kjører i såpass høy oppløsning altså, per i dag. Vil du kreve at utviklerne lanserer alle spillene sine i 1080p?

– Nei, absolutt ikke. Ikke alle spill ser bedre ut i 1080p, det kommer an på shader-algoritmene, og valgene som skaperne tar, noen av spillene ser bedre ut i 720p.

Hva med førsteparts, Sony-spill?

– Jeg vil aldri diktere noe til utviklerne. Så lenge 1080p sørger for en bedre spillopplevelse, anbefaler jeg det, men det er ikke påkrevd.

Hvordan reagerer du på Microsofts nylige annonsering av 1080p-støtte på Xbox 360?

Bedre tider: Da vi møtte Hirai og daværende Europa-sjef Phil Harrison i Tokyo, rett før PlayStation 3 ble lansert.
(Ill.: Thomas Marynowski)

– Jeg lo! Hva de gjør er å oppskalere. Det de gjør på konsollen er det du får gratis på TVen uansett. Du spurte meg direkte om det, så jeg må svare direkte…

Det er et flott sitat!

– Det var det jeg var bekymret for… De har ikke HDMI. Det er svært få 1080p-utstyrte TVer som har analog HD-inngang. Så de adresserer et lite marked.

Når det gjelder utsettelsen av PS3 i Europa. Vi får to nestegenerasjonsmaskiner i julen. Hvordan vil du forklare kundene at de bør vente i flere måneder?

– Jeg nekter ikke for at det er trist. Jeg ønsket meg en PS3 til jul selv. Men sett i perspektiv, kanskje om fem år, vil dette være ubetydelig. Jeg beklager på det sterkeste til europeiske spillere, men i mars vil vi ha flere spill, forhåpentligvis nok av maskinvare, bedre nettverkstøtte, mest sannsynlig noen overraskelser som er unike for europeiske markeder. Så jeg føler at europeiske kunder vil føle at det var verdt å vente på.

Prisen på japansk 20 GB-versjon av PS3 ble nettopp redusert. Hva med Europa?

– Det vi annonserte i dag i Japan innebar faktisk at prisnivået for Japan bringes ned til amerikansk og europeisk nivå. Så kan kan ikke love noe om en ytterligere reduksjon i Europa.

Men 20 GB-versjonen blir sluppet i Europa?

– 20 GB-versjonen vil være tilgjengelig over hele verden. Alle PS3-konsoller har nå HDMI.

GTHD

Helt til slutt. Et stykke software som jeg fant mest interessant var Afrika. Hvordan posisjonerer du dette spillet? Det virker ikke som et typisk spill…

– Det er ikke et tradisjonelt spill. Spill handler om oppfyllelse av ønsker. Jeg vil kjøre bil, eller jetfly-pilot, eller leiesoldat, eller noe tilsvarende. Så det handler om å la noen gjøre noe i en virtuell verden som de ikke kunne gjort i virkeligheten. Så Afrika lar deg besøke et sted som du enter ikke har tid, penger eller praktiske muligheter til å besøke. Det er naturligvis et spill der. Spillet er fullstendig ikkevoldelig. Det er ikke noe død involvert. Men det lar deg oppleve ting som du ikke kunne opplevd i virkeligheten.

Det høres ut som en flott ide. Jeg tror kjæresten min kommer til å like det.

– Jeg tror det vil åpne opp PS3 for andre enn de tradisjonelle spillerne.

Vi kommer tilbake med mer om Afrika, og mer om PS3-spill, snart. Følg med.

Annonse