Lincoln_SUV

Annonse


Vil ikke erstatte «ustjelelig» bil

Lincoln_SUVDet fikk amerikaneren Emad Wassef erfare under en kjøretur i Orange County i California. Hans Lincoln Navigator SUV 2003-modell forsvant da han som snarest var innom butikken i et lite ærend.

Utstyret borte

Han anmeldte tyveriet til politiet og kontaktet forsikringsselskapet, slik enhver uheldig bileier gjør.

To uker seinere dukket bilen opp nær grensen til Mexico. Minus bilstereo, airbag, DVD-spiller og dørpaneler. Å erstatte utstyret og reparere skadene ble taksert til 155 000 kroner.

«Umulig å stjele»

Wassef trodde at saken var grei, og at forsikringsselskapet ville dekke alt – minus egenandel. Da måtte han tro om igjen. Forsikringsselskapet Unitrin mente noe helt annet.

Annonse


I følge selskapet har bilen så avansert elektronisk sikring at den er umulig å stjele. Lincoln Navigator er utstyrt med en spesiell, om enn ikke uvanlig variant av elektronisk startsperre.

Grundige undersøkelser

Wassefs SUV bruker et såkalt transponder-system med smarte nøkler, slik at den ikke kan startes med mindre bilens datamaskin mottar et unikt signal. Signalet sendes ut fra en liten mikrobrikke i nøkkelen. Og Wassef hadde de to eneste nøklene.

Påstanden om at bilen ikke lot seg stjele var ikke hentet ut av lufta. Forsikringsselskapet lot sine eksperter undersøke bilen grundig før de konkluderte.

Måtte dekke selv

Ekspertene kom til at både den fysiske startlåsen og rattlåsen hadde blitt brutt opp. Men dette kan likevel ikke ha vært nok til å få startet bilen, konkluderte de. Å knekke det elektroniske sikringssystemet ville koste mer tid og penger enn en gjennomsnittlig biltyv ville ha giddet å bruke, mente de.

Konklusjonen ble at den uheldige bileeieren måtte dekke skadene selv, i tillegg til å føle seg mistenkt for forsikringssvindel.

Ikke unik sak

Saken er ikke unik i USA. Forsikringsbransjens egne statistikker viser at ca. 20 prosent av alle forsikringskrav i forbindelse med biltyverier er juks, og dette koster bransjen rundt 86 milliarder kroner i året.

Låseksperter har flere ganger vist at det er relativt enkelt å komme rundt elektroniske startsperrer av ulike typer. Allerede for seks år siden viste lås-kjendisen Rob Painter hvordan startsperre med smarte nøkler kunne startes ved å fjerne en sikring under bilens panser.

Det skal ha vært minst ett tilsvarende tilfelle i Norge, med en Mercedes som brukte en startsperre nokså lik den som sitter i Lincoln-modellen. Da skal ikke kvinnen som eide bilen ha fått erstatning (se innlegg fra signaturen kriztian i kommentarfeltet). Men Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) opplyser at det er svært få kjente tilfeller hvor noen har klart å stjele slike biler uten å benytte originale nøkler.

Kilder:
Wired.com

Annonse