Annonse


Mer data – mindre TV

Dette viser tall fra Synovate MMI, gjengitt i Aftenposten.

Ungdomsgruppen mellom 16 og 24 år ser 17 minutter mindre på TV enn i 2000. Da satt unge nordmenn foran TV-skjermen i over to timer hver eneste dag. Samme år lå internettbruken på 19 minutter per dag. I år 2000 brukte norsk ungdom 68 minutter på dataspilling, internettsurfing og DVD-filmer.

I dag sitter samme aldersgruppe 99 minutter hver eneste dag foran PC-skjermen. Internettbruk, dataspilling og DVD-titting utgjør i dag totalt nesten tre timer hver eneste dag.

Myspace viser vei

Medieforsker Alex Iversen tror dette bare er begynnelsen.
– Dette bør bekymre de store mediebedriftene som ikke greier å tilpasse seg den nye virkeligheten. Dette skyldes at ungdom i denne aldersgruppen ønsker å ta kontroll over sin egen mediebruk. TV representerer den passive mediebruken, hvor man blir presentert det som står på sendeplanen. Det blir fremmed for unge mennesker, de vil ha TV akkurat når de selv vil, hvor som helst, og på utallige plattformer, sier Iversen.

Han viser til at nettsteder for sosial nettverksbygging har voldsom tiltrekningskraft på unge mennesker. Robert Murdochs kjøp av Myspace.com for over 3 milliarder kroner er bare et tegn på hvor dette bærer i vei, mener forskeren.

Annonse