Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sesam til Sverige

Til høsten lanseres den svenske versjonen av søketjenesten, sesam.se. Norske Schibsted regner med å investere 240 millioner kroner før sesam går i pluss.

– For oss er det viktig å være med i et voksende marked som dette, sier Mikal Rohde, i Schibsted Søk, som står bak Sesam til n24.se

Og markedet er virkelig hett for tiden. I følge n24.se vokser såkalt søkeordsmarkedsføring mer enn noen annen del av mediesektoren i Sverige. Det er ventet at bransjens inntekter skal stige med 286 prosent til 580 millioner svenske kroner i løpet av året.

I gang

Arbeidet med å indeksere nettsteder til Sesam.se er allerede i gang, og gjøres fra hovedkontoret i Oslo. Kontoret har omkring 40 ansatte. Planen er å bygge opp en avdeling i Sverige som skal ha 10-15 ansatte, og i disse dager ansettes en administrerende direktør.

Schibsted har allerede investert 60 millioner i Sesam, og regner med å måtte investere ytterligere 180 millioner innen satsingen går i pluss.

I minus

Foreløpig er nemlig Sesam ingen pengemaskin. I følge n24.se, har selskapet tjent 10 millioner kroner med sine 160 000 unike treff i uken. Dette dekker ikke mer enn halvparten av utgiftene til den første reklamekampanjen.

Sesam er Norges 16. mest populære nettsted, men veien opp til Google er ennå stor. Google offentliggjør ikke besøkstatistikk, men beregninger fra SvD Näringsliv tyder på at Google kan skilte med opp mot ti ganger så mange besøkende som Sesam.

Likevel er Sesam optimistiske, og regner med et nullresultat i slutten av 2007.
– Lykkes vi i Sverige er det ikke usannsynlig at vi ekspanderer til andre land, sier Mikal Rohde til n24.se.

Kilde:
n24.se

Stikkord: internett