Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Napster skylder på Microsoft

Napster har foreløpig ikke vært i nærheten av samme suksessen innen nettsalg av musikk som Apple. Det er i stor grad Microsoft sin feil, mener Napster-sjefen.

Til tross for sitt potensielt svært sterke merkenavn, sliter Napster med å gjøre forretning av digitalt musikksalg. Apple er den store kongen på haugen med iTunes, og selskaper som Samsung, Sony og Creative har hatt lite hell med å produsere lommespillere som kan utkonkurrere iPod.

– Vi har vært avhengige av Microsoft

Napster, et av mange selskaper som baserer teknologien sin pÅ Windows Media, sier at mye av problemet har ligget i Microsofts og de forskjellige WMA-spillerprodusentenes tekniske håndtering og tilnærming til markedet.

– Vår forretningsmodell er avhengig av Microsofts digitale rettighetsprogramvare og Microsofts økosystem av maskinvareprodusenter. Det er ikke tvil om at utførelsen deres har vært langt fra brilliant de siste 12 månedene, sier Napster-sjef Chris Gorog til Reuters.

Tror på WMA

Likevel gjør Gorog det klart at han fremdeles har klokketro på at Windows Media-formatet på det lange løp vil dominere den digitale musikkindustrien, og at kampen om nettet bare så vidt har begynt.

– Til dags dato har bare 5 prosent av musikksalget migrert til digitalt. Det kompetitive landskapet vil se betydelig annerledes ut de neste 12 til 24 månedene. Til syvende og sist vil både forbrukerne og elektronikkgigantene komme til Windows Media-festen, insisterer Gorog.

Kilde:
Reuters

Stikkord: internett, lydogbilde