Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Jarle Hrafn Grindhaug toppsakbilde

Start din egen online klesbutikk

Har du en fantastisk idé for din egen serie med T-skjorter? Design og automatisk oppsett av en fullt fungerende nettbutikk er gjort på et par klikk.

T-shirt_maker_3022
Er du et utømmelig oppkok av morsomme vitser som egner seg ekstra godt på T-skjorter…eller tangatruser? Sitter du og ruger på fete design-idéer?

Det er ikke mangel på nettsteder der ute hvor du kan laste opp bilder og få dine egne T-skjorter, kaffekopper, vesker, capser, og annet dilldall.

Men hva hvis du ikke bare har lyst til å lage en egen nettbutikk med dine egne produkter, men ikke har peiling på verken betalingsløsninger eller webprogrammering?

Design, last opp, og selg

Det finnes flere webtjenester som gir deg nettopp muligheten for å laste opp bilder og design, skreddersy produkter, og automatisk sette opp en nettshop der hvem som helst kan komme og kjøpe kreasjonene dine. Får du nok folk til å kjøpe greiene dine, kan også tjene penger på det – siden du selv bestemmer hvor mye T-skjortene, undertøyet og kaffekrusene dine skal koste.

Vi har sett nærmere på en tysk side som heter Spreadshirt. Det finnes andre, slik som amerikanske CaféPress, men av det vi har sett hittil er Spreadshirt den som har både den mest fleskible og mest brukervennlige løsningen.

Kvalitet

Jarle Hrafn Grindhaug er en av de som har startet sin egen klesbutikk på nettet. Med det fleksible grensesnittet i Spreadshirt kan han skreddersy T-skjortene sine ned til minste detalj. Han lager designet selv (både foran og bak), velger ut hvilke farger han vil tilby, hvilke fasonger skjortene skal ha, og hvilke størrelser.

– Kvaliteten på både trykket og tøyet er veldig bra. Du kan velge om du vil bruke for eksempel Puma-skjorter og Fruit of The Loom, eller andre merker og modeller, sier Grindhaug.

For å få utnyttet design-verktøyet best mulig, er det best om du har litt kjennskap til grafikkprogrammer og vet hvordan du lager filer med vektorgrafikk.

– Du får flest muligheter hvis du kan laste opp designet ditt som vektorgrafikk. Hvis du bare har en JPG-fil blir mulighetene dine begrenset, men med vektor kan du ha en hvilken som helst bakgrunnsfarge på plagget, og skalere og vende designet som du vil, forklarer Grindhaug.

Spreadshirt skjermbilde

Du bestemmer prisen

Så snart designet er ferdig, er det bare å bestemme hvor mye skjorten skal koste. Minimumsprisen settes av tjenesteleverandøreren (i dette tilfellet Spreadshirt), som skal ha dekket produksjonskostnader og naturligvis ha sin avanse. Men så er det opp til deg om du gjøre skjortene dyrere for kundene dine eller ikke. Alt over minimumsprisen blir direkte fortjeneste for deg.

– Litt synd at man ikke kan kjøpe egne T-skjorter til redusert pris, men til gjengjeld er det jo helt gratis å starte opp. Du slipper å investere noe, og er faktisk garantert å ikke tape noe som helst. Skjortene blir jo laget og sendt ut én og én fortløpende etter hvert som folk bestiller, sier Grindhaug til ITavisen.no.

Når du har designet og satt pris på produktene dine får du muligheten til å sette opp en egen side hos Spreadshirt, eller integrere netthandelsløsningen på din egen hjemmeside. Du kan se hvordan Jarle Hrafn Grindhaugs nettbutikk ble seende ut på studiosilhuett.spreadshirt.net.

Har du tips til andre gode tjenester for å lage nettbutikk med dine egne T-skjortedesign? Send oss en mail, eller bruk kommentarknappen nedenfor!

Stikkord: internett