Digital-TV illustrasjon

Annonse


TV blir aldri hva det var

Digital-TV illustrasjonI USA ruster nå alle deler av TV-bransjen seg til den nye TV-hverdagen- Allerede har digitale opptakere som TiVo og DVD-spillere med harddisk endret amerikanernes TV-vaner.

TiVo og iPod endrer TV-atferd

Meningsmålingsselskapet Nielsen, som i alle år har målt amerikanernes TV-atferd, har nå måttet ta konsekvensen av dette, og måler ikke lenger bare hvem som ser på programmet i det øyeblikket det blir sendt.

Nå måles det også hvem som ser det senere på kvelden, eller i løpet av en uke. Med iPod og andre bærbare mediespillere på horisonten skal Nielsen også begynne å måle hvordan folk ser på sitt TV-innhold.

Utreder Pay per View

Denne atferden, samt muligheten for å hoppe over reklame i opptakene, gjør at Pay per View-innhold blir langt mer aktuelt for TV-selskapene. Det innebærer at folk kan betale for å se en episode av en TV-serie når det passer dem, helt uten reklame.

Annonse


En annen bransje som har grunn til å skjelve i buksene er kabel-TV-selskapene. I hvert fall er det grunn til å tro at de forhatte grunnpakkene står for fall. I det øyeblikk vi får brede nok linjer til det, står hvem som helst i teorien fritt til å sette sammen sin egen kanalpakke.

Domstoler baner vei

Kabelselskapene vil selvfølgelig kjempe mot dette med nebb og klør, men i USA er en domstol i ferd med å avgjøre at folk fortjener langt større innflytelse over sitt eget valg av TV-innhold enn i dag. Årsaken er blant annet at det kommer inn stadig flere klager til myndighetene fra folk som mener seg utsatt for uanstendig TV-innhold.

TV-bransjen er nå uansett inne i en spennende tid. Skrekkscenarioet for bransjen er å havne like bakpå som musikkbransjen gjorde i forhold til den teknologiske utviklingen. Det siste man vil risikere er at forbrukerne går over til ulovlig fildeling fordi de ikke finner noen tiltalende lovlige alternativer.

Kilde: CNet

Annonse