Jamba-frosken 2

Annonse


Jamba-frosken taper penger

Jamba-frosken 2Plageånden på TV og nett har pådratt seg både vanlige folks vrede og strenge reguleringer fra myndighetene i flere land. Reguleringer som frosken har seg selv å takke for, vil nok mange si.

I noen markeder har Jamba-selskapet kjøpt opp inntil halvparten av tilgjengelig reklameplass. Det mest kjente eksempelet er musikkanalen MTV, som fikk Jamba-frosken «all over» i en lang periode.

Her i Norge har blant annet ITavisen hatt store Jamba-kampanjer – med påfølgende klager fra lesere som irriterer seg over at arbeidsdagen blir spolert av ulyden fra annonsene.

I Storbritannia har reklamebransjens reguleringsorgan ASA gått så langt som å forby Jamba-frosken på TV før kl. 21. I andre land har myndighetene gått hardt til verks mot Jambas forretningsidé, som er å lure ungdommer til å binde seg til et abonnement når de tror at de bare laster ned en enkelt ringetone mot betaling.

Annonse


Nå viser det seg at «all PR er god PR»-konseptet ikke fungerer for Jamba. All motstanden fra presse, myndigheter og bevisste forbrukere har ført til at oppkjøpet har blitt til en katastrofe for selskapet VeriSign, som skaffet seg frosken i fjor.

VeriSign har tapt om lag 200 millioner kroner på sin ringetone-satsing, og skylder helt og holdent på motstanden mot frosken i Europa.

Foran USA-lanseringen fikk også VerSign et problem. Siden amerikanerne er litt mer pripne enn europeerne. Dermed blir froskens kjønnsorgan, som er synlig i enkelte deler av annonsekampanjen, klippet vekk.

Sikkert til stor glede for alle de som ønsker frosken alt vondt….

Kilde:The Register

Annonse