Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny norsk søkemotor

Det norske medieselskapet Schibsted vil utkonkurrere Google i Norden. Nå kommer de med en ny søkemotor.

Lupon mot søkemotorer
Schibsted-søkemoteren utvikles i samarbeid med det norske selskapet Fast. Navnet blir Schibsted Søk, og selskapet har allerede ansatt 15 mennesker etter at det ble formelt opprettet i februar i år.

Utlendingene spiser av kaka

Norske søkemotorer som Eniro-eide Kvasir og andre har grunn til å se med uro på at en stadig større andel av norske søk foregår via Google og andre utenlandske søketjenester. Det reflekteres også i antallet annonser, som også tilflyter utlendingene.

Samtidig har både Google og Yahoo etablert seg med egne, norske søketjenester.

Skal bli best på relevans

Schibsted tar ikke mål av seg til å utkonkurrere Google internasjonalt, men har ambisjoner om å bli den beste og mest omfattende søkemotoren for søk på nordiske nettsteder.

– Vi må tilby noe som er bedre enn konkurrentene, og skal være best på relevante treff. Relevans er det viktigste, sier den nyansatte lederen Mikal Rohde til Digi.no.

Stikkord: internett