I november i år ventes det at Microsoft vil slippe den nye konsollen Xbox 360 i USA, Japan og Europa. Selv Microsoft innrømmer nå at denne verdenslanseringen kan føre til at de ikke har nok konsoller i forhold til etterspørselen.
– Jeg tror etterspørselen kommer til å bli enorm, så vi ser at dette kommer til å bli vanskelig. Vi føler vi som selskap har gjort grunnarbeidet for å komme til et punkt der vi kan sette i gang en global lansering. Vi tror vi kommer til å levere og ha en flott jul, sier sjefen for Xbox i Storbritannia, Neil Thompson.
Skepsis i bransjen
– Kommer vi til å klare å gi butikkene et stort volum? Ja. Men jeg tror allikevel ikke vi kommer til å klare å møte etterspørselen siden folk kommer til å strømme til denne konsollen i enorme tall, fortsetter Thompson.
Selv om Microsoft prøver å berolige forhandlerne med lovnader om store volum er det allikevel en skepsis i den britiske bransjen. Både Action Replay og Virtual Games vil ikke la kundene forhåndsbestille den nye konsollen i frykt for å skuffe kundene sine.
Annonse
Selges med tap
Ifølge analytikere ved investeringsbanken UBS kommer den nye konsollen til å koste 299 dollar (1 930 kroner) i amerikanske butikker. Dette skal bety at Microsoft taper 75 dollar (485 kroner) per konsoll for å kunne selge den til den prisen.
At en produsent må subsidiere sin egen konsoll ved lansering er imidlertid langt fra uvanlig. For å kjøpe seg en base med kunder velger konsollprodusentene vanligvis å subsidiere konsollene.
De regner deretter med å tjene inn igjen pengene på salg av spill og synkende priser på komponenter til produksjonen av konsollene.
Kilde: Eurogamer
Annonse