bredbånd Ash illustrasjon

Annonse


– En million bredbåndskunder i år

bredbånd Ash illustrasjonVeksten i antall husstander med bredbånd øker stadig. Dersom man tar med bredbånd gjennom kabel-tv har omkring 600.000 husstander bredbånd. – Basert på Q4-tallene, som ikke har kommet ennå, tror jeg veksten har vært enda sterkere enn våre optimistiske prognoser, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

Han tror det er en sjanse for at markedet passerer en million bredbåndskunder innen nyttårsaften 2005. – Noe av veksten skyldes at det blir økt etterspørsel etter bredbåndstelefoni.

Hoveddelen av markedet har ADSL. Nå dukker det også opp aktører som tilbyr 2.generasjons ADSL. Det er først og fremst storbyboere som har bredbåndselgere i en pen kø utenfor døra.

Aarønæs mener den største utfordringen for leverandørene av den opptil tre ganger raskere ADSL-teknologien er å svare for prisen de tar. – Vi ser at det er marginal betalingsvilje for å øke kapasiteten for høye hastigheter fra 2 Mbit/s og oppover, sier han med henvisning til Norsk Telecoms siste bredbåndsrapport.

Annonse


– Tallenes tale er at det kan bli vanskelig for disse aktørene å få en høy pris. Konkurransen på den nye teknologien blir begrenset i starten.

En ringerunde ITavisen Business har gjort, viser at de store bredbåndstilbyderne, slik som Telenor, NextGenTel og Catch, drøyer lanseringen av sitt ADSL2+-tilbud.

Når de store aktørene først kommer på banen, med linjer på opp mot 25 Mbit/s, vil trolig prisen på 2 Mbit/s-linjer falle en god del.

Telenor står i praksis i veien for en vesentlig lavere pris i hele ADSL-markedet. Eks-monopolisten sitter på alle sider av bordet i bredbåndsmarkedet, og har i realiteten kontroll med innsalgsprisene til tredjepart.

Dette kan endre seg med den såkalte ”Ekom”-loven. En slik lov kan åpne for å pålegge Telenor å senke prisene. Resultatet kan bli at prisen ut til forbruker synker kraftig, uansett hvem som er leverandør.

Aarønæs spådde tidligere denne måneden at prisene på bredbånd i Norge kan komme til å falle så mye som 30 prosent i 2005.

(ITavisen Business)

Annonse