Annonse


TEST: Prince of Persia: Warrior Within

Prince of Persia: The Sands of Time dukket i fjor høst opp som lyn fra klar himmel og endte opp som et av fjorårets mest kritikerroste spill. Allikevel ble det ingen enorm kommersiell suksess. Ubisoft har derfor gjort en god del endringer for å sørge for at denne versjonen selger bedre.

Historien skuffer

Tydeligvis har fokusgruppene fått Ubisoft til å tro at det eneste som selger i 2004 er blod, gørr, og lettkledde damer. I rette settingen kan alt dette være både spennende og moro, men i et spill som hadde en flott stemning blir det merkelig når man endrer bildet totalt.

Nesten mest skuffende er det at prinsen i spillet har gått fra å være en sympatisk kar med noble hensikter til å bli en ufordragelig liten skitten fyr, med dertil hørende tåpelige kommentarer.

Musikken har selvsagt også blitt endret. Da selvsagt til et slitent og platt forsøk på heavyrock. Lydeffektene er heller ikke noe å stå etter. Grafikken er heldigvis utrolig flott fremdeles, selv om vi som sagt gjerne skulle vært forruten all blodet og gørret.

Annonse


Løs problemer

Som originalen ligger styrken til Warrior Within i alle de små akrobatiske problemene man må løse. Man kommer ofte inn i enorme rom der utgangen er i det motsatte hjørnet, høyt oppe på veggen og selvsagt uten umiddelbare gangveier.

Da må man virkelig vri hjernen for å finne ut av hvordan man skal komme seg videre. Man må kombinere prinsens enorme evne for turning og kroppsbeherskelse med kontroll av tiden. Dette gjør spillet både morsomt, utfordrende og veldig hektende.

Enkel slåssing

Slåssingen i spillet er betydelig oppgradert, med en rekke nye våpen og slagkombinasjoner. Kontrollene er enkle å få fatt i og man snurrer fort rundt med sverdet i de flotteste positurer.

Problemet er imidlertid at jo bedre motstanderen er jo dårligere fungerer de forskjellige kombinasjonene. De fleste blir nemlig blokkert av motstandere som er over et middels nivå, og man ender derfor opp med å gjenta et par enkle manøvrer ut i det uendelige. Slåssingen kan derfor fort bli både kjedelig og enkel.

Her ser du skjermbilder av Prince of Persia: Warrior Within

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Flott tidsreise

Mest fascinerende er imidlertid reisingen i tiden. På spesielle steder og rom i spillet kan man nemlig reise frem og tilbake i tid. Dette fører til at man kan oppleve samme sted på vidt forskjellige tidspunkt.

Et rom der du må hoppe over enorme hull i gulvet og klatre oppover halvknuste vegger kan dermed vise seg å være den flotteste ballsal noen hundre år tidligere. Ubisoft skal ha det for å klare å skape en fet effekt ut av dette.

Når man er inne på tidsreise kan vi heldigvis melde at Ubisoft har holdt ved like den smått geniale moten å spole tiden tilbake ved leilighet. Er man litt uheldig i timingen på et hopp eller man setter feil våpenkombinasjon er det utrolig kjekt å kunne spole tiden et par sekunder tilbake for å prøve seg igjen.

De har også lagt til nye måter å kontrollere tiden. Vi skulle gjerne sett at de hadde fokusert enda mer på dette området fremfor de andre endringene de følte de måtte gjøre.

Innfridde ikke

Prince of Persia: Warrior Within er utvilsomt et ganske bra actioneventyr, som kombinerer en god del kamp med en stor dose problemløsning. Man blir bare så utrolig skuffet når forventingene er skyhøye og atmosfæren faller igjennom fordi utviklerne har gjort et patetisk forsøk på publikumsfrieri.

Dersom Ubisoft mot formodning finner ut at de skal lage en tredje versjon av dette spillet får man håpe at de finner tilbake til originaloppskriften. Mens vi venter på om dette skal skjen kan vi imidlertid få en god del timer med spilling ut av Warrior Within.

Annonse