Foto: Per Ervland

Annonse


Kamerakåte nordmenn

Foto: Per ErvlandSalget av fotoapparater skyter i været. En omsetning på over en milliard er ny norsk rekord.

Frem til oktober er det solgt 282.000 kameraer, 94 prosent av disse er digitale. Salget av filmbaserte kameraer har stupt, mens forbruket av film bare har sunket med 15 prosent.

Digitalkameraer øker 60 prosent

Salget av digitalkameraer fortsetter å stige. Per 30.september 2003 var det solgt 172.000 digitalkameraer – i år var antallet steget til 262.000. Det er en økning på ca. 60 prosent.

Omsetningsøkningen skyldes at stadig flere nordmenn kjøper sitt andre eller tredje digitalkamera – brukerne skal ha det siste og mest moderne.

Annonse


– Noen lokkes av flere bildepunkter (megapiksler), mens andre vil ha kraftigere zoom – eller kanskje vil de både ha et lite kamera som går i lomma, og et annet større og mer avansert kamera i tillegg, opplyser informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet i en pressemelding.

– Vi sitter ikke på konkrete tall, men hører fra flere kilder at salget av såkalte megazoomkameraer (mer enn 5x zoom) øker sterkt. Det er et godt bevis for at fotointeressen er stor i Norge i meldingen.

Passerer Japan

Førsund forteller til ITavisen Business at Norge trolig kommer opp på japansk nivå i løpet av høsten. Årsaken er at det japanske markedet ikke kan vise til samme vekst som oss i år.

– Jeg går ut fra at vår neste forbrukerundersøkelse i februar vil vise at Norge har passert Japan og er nummer 1 i digitalkameradekning, avslutter Førsund.

Hvor stor totalomsetningen blir i 2004, ønsker ikke Førsund å kommentere. Men at veksten fortsetter, er det ingen tvil om. Det selges svært mange kameraer i fjerde kvartal, spesielt i desember i forbindelse med julehandelen.

En million engangskameraer

Det er solgt 800.000 engangskameraer per 30.september – millionen blir passert til jul. Salget av slike kameraer øker og øker i Norge, i motsetning til nesten alle andre land.

Men nå tror Fotorådet at toppen er nådd. Men en million engangskameraer får følgelig stor betydning for filmfremkalling og kopiering av bilder på papir. Snart vil 20 prosent av bildeproduksjon fra film komme fra engangskameraer.

Den store utfordringen for bransjen er å få folk til å sende inn digitale bilder til fremkalling. Det store salget av digitalkameraer gjenspeiler seg på langt når ikke i kopiering av bilder på papir.

– Det er en kraftig økning i slik fremkalling, men vi har fortsatt en stor jobb å gjøre for å få folk til å sende inn digitale bilder, avslutter Førsund.

Annonse