Annonse


Tvilsom mobilreklame mot barn

Mobile innholdsleverandører benytter seg ofte av upassende virkemidler i internettmarkedsføringen for å tiltrekke seg barn som kunder, avslører Forbrukerombudet i en ny rapport.

Bruk seriøse leverandører

I tillegg får barnekundene ofte altfor lite informasjon om hva de egentlig må betale når de inngår abonnementsliknende avtaler om for eksempel chatting, regelmessig oppdatering av ringetoner, varsling av fotballresultater og lignende.

– Barn og unge bør bare kjøpe mobile innholdstjenester av seriøse leverandører. På denne måten kan de unngå mange problemer og spare mye penger, anbefaler Forbrukerombud Bjørn Erik Thon i et nyhetsbrev.

Nettsteder undersøkt

Forbrukerombudet gjennomførte 28. april en undersøkelse på nettet for å avdekke ulovlig markedsføring av innholdstjenester til mobiltelefoner rettet mot barn og unge. Til sammen ble 32 norske nettsteder undersøkt.

Annonse


Undersøkelsen viser at mange internettsider ikke gir tilstrekkelig informasjon før man kjøper tjenester til mobiltelefon. Spesielt bekymringsfullt er det at så mange som 74 prosent av de som tilbyr abonnementstjenester til mobiltelefon ikke opplyser hvor mange meldinger man vil motta. Da kan telefonregningen komme som en svært ubehagelig overraskelse når meldingene strømmer på.

Trenger større kontroll

– Det er tydeligvis et sterkt behov for større kontroll på dette feltet. Vi vil nå komme med retningslinjer for mobilmarkedsføring mot barn som bedre vil beskytte barna mot upassende eller ulovlige salgsfremstøt fra tilbydere av mobile innholdstjenester, sier Thon.

– Det er imidlertid viktig å understreke at mange av de undersøkte internettsidene også gir god og riktig informasjon om både pris og vilkår. Det er derfor viktig at barn og unge velger seriøse leverandører ved kjøp av mobile innholdstjenester, avslutter Forbrukerombudet.

Ung målgruppe

Barne- og familiedepartementet lanserte i april 2003 en tiltaksplan mot kommersielt press mot barn og unge. Arbeidet med markedsføring av mobile innholdstjenester rettet mot barn og unge inngår som en del av dette arbeidet.

– Undersøkelsen viser blant annet at hele 44 prosent av nettstedene retter seg mot barn under 10 år. Samtidig har en stor andel av nettstedene mangelfull informasjon og innhold av pornografisk karakter. Dette er svært alvorlig, og viser at vi må stille klare krav til innholdsleverandørene når barn og unge er målgruppe, påpeker barne- og familieminister Laila Dåvøy.

Hun er glad for at Forbrukerombudet nå skal følge opp funnene, blant annet ved å utarbeide retningslinjer for leverandørene.

Annonse