Så godt som alle barn ser på TV i solide mengder- gjennomsnittlig to timer per dag, for 92% av norske barn mellom 7 og 12 år – men bare seks av ti bruker nye medieteknologier med en viss regelmessighet. Og det skyldes først og fremst TV-spill.
Overrasket
Dette går frem av en rapport støttet av Velferdsprogrammet i Norges forskningsråd, med prosjektdeltakere fra Universitet i Oslo, Nova, Sintef, og Internettprosjektet SAFT, Barneombudet og BarneVakten som referansegruppe. I undersøkelsen har 1112 barn fra 2., 5. og 7. klasse fra seks Oslo-skoler blitt stilt spørsmål om bruk av PC, internett, mobiltelefon, TV, spill, sosiale forhold, og og fritidsaktiviteter som sport, tegning og lesing.
– I og med at vi stadig hører om «den digitale barndommen», er det overraskende at så mange som 40 prosent av barna er uinteresserte i ny teknologi. Vi ser at det er særlig jentene som henger etter. Og det er også overraskende at så få elever ser ut til å bruke den nye teknologien i skolen, sier forsker Bae Brandtzæg ved Sintef IKT til Dagsavisen.
Grovt oppdelt
Rapporten fra En digital barndom-prosjektet peker særlig på fire ulike typiske bvruksmønstre for barnas bruke av digitale medier, og understreker en markant forskjell blant kjønnene:
Annonse
- Uinteresserte
Hele 40 prosent av barna, med jenter i klart flertall, benytter seg i liten grad av nye medieteknologier. - Underholdningsorienterte
Her finner vi spillerne. 25 prosent av barna i undersøkelsen bruker først og fremst TV- og dataspill. - Teknologiorienterte
12 prosent faller under denne kategorien, og inkluderer barn som lager egne hjemmesider, driver med musikk eller billedbehandling, spiller PC-spill og har mye utstyr på rommet sitt. - Nytteorienterte
For 23 prosent har nye medier hovedsaklig instrumentell verdi, og brukes gjerne til skolearbeid, chatting, og e-post.
Lite data på skolen
Bare 15 prosent av barna i undersøkelsen bruker PC til lekser, mens halvparten av de spurte har aldri brukt nettet til å lete etter informasjon i forbindelse med skolearbeid.
Rapporten kan studeres HER.
Annonse