Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MSN Norge bannlyser popups

Microsofts nettportal MSN vil nekte å ta i mot annonser med såkalte popups («sprettoppvinduer»). Norge er ett av de første landene ut.

Annonser på nett
– Vi har lenge hatt en restriktiv holdning overfor slike annonser. Men nå er det helt stopp, sier daglig leder Benedikte Løvdal i MSN Norge til ITavisen.no.

I første omgang vil MSN innføre popup-forbud i Skandinavia, Belgia og Storbritannia. Men intensjonen er å stoppe de forhatte annonsene i alle markeder.

USA første land

Microsoft overlater til hvert enkelt land å bestemme når de vil innføre forbudet. I USA har de allerede gjort det. Like før jul ble den amerikanske utgaven av MSN popup-fri.

– Å fjerne popup-annonser er en stor seier både for forbrukere, annonsører og våre partnere, sier en MSN-talsmann til BBC.

Irritasjonsmoment

Ingenting irriterer nettsurfere så mye som disse annonsene. Her i ITavisen.no mottar vi daglig hatmeldinger mot popups, ofte med en innstendig bønn om at vi skal slutte med dem.

Hittil er det få nettsteder som har våget å si nei til dem, på grunn av frykt for sviktende inntekter. Når en så stor aktør som MSN nå gjør det, kan det tenkes at flere vil følge etter. Portalen har om lag 350 millioner unike brukere på verdensbasis.

I Norge er de nummer fire på Gallups liste over de største nettstedene. I januar hadde de over 2,1 millioner unike brukere og over 47 millioner sidevisninger.

– Godt mottatt

MSN jobber nå sammen med reklamebransjen for å finne andre og mindre irriterende måter å annonsere på.

MSN-sjef Benedikte Løvdal hevder at reaksjonene fra de norske annonsørene stort sett har vært positive.

– Det er mulig vi taper litt penger. Men for oss handler dette om modenhet i markedet. Vi ønsker få annonseformater, faste avtaler og gode løsninger som ikke irriterer leserne våre, sier Løvdal.

Stikkord: internett