AntiSpam

Annonse


Maskiner får ikke mailkonto

AntiSpamMan skulle tro at en maskin ikke kunne oppdage om det er et menneske eller en maskin som registrerer en ny e-postkonto. Men «Gimpy», som Yahoo!s filter baserer seg på, klarer faktisk det. Filteret virker slik at den som oppretter kontoen må koble et tilfeldig valgt ord med et tilsvarende bilde ( for eksempel ordet «hest» og et fotografi av en hest).

En oppgave som er lekende lett å løse for et fem å gammelt barn, men vanskelig for en maskin som trenger eksakt informasjon. Og som i hvert fall i dag ikke verken har fantasi eller skjønn.

Captcha

«Gimpy» er en såkalt «captchas» – en forkortelse for for «completely automated public Turing tests to tell computers and humans apart» («fullstendig automatiserte, offentlige Turning-tester for å skille maskiner og mennesker»). Turing-testen ble utviklet av den britiske matematikeren Alan Turing i 1950, og regnes fortsatt som normgivende når det gjelder å skille menneskelige egenskaper fra maskinelle.

«Gimpy» er utviklet ved Carnegie Mellon University i Pittsbrugh, USA. IT-miljøet ved universitetet satser tungt på å utvikle teknikker som kan redusere mengden av uønsket e-post.

Annonse


Ikke bombesikker

Teknikken er likevel ikke 100 prosent sikker. Spammere kan fortsatt leie virkelige personer til å opprette nye kontoer. Dessuten kan de hacke seg inn i tjenestens bilde/begrepsdatabase, som jo nødvendigvis må være begrenset.

Men også dette er relativt vanskelig, siden «Gimpy» sørger for å endre pikslene litt hver gang et nytt bilde genereres. Likevel har forskere ved Berkeley-universitetet i California greid å lure «Gimpy» flere ganger. De mener at så lenge noe genereres av en maskin etter et bestemt mønster, vil andre maskiner kunne avdekke det.

Yahoo! har prøvd ut en variant av «Gimpy» i ett års tid. Og erfaringene er i følge CBS News såpass gode at også Microsoft-tjenesten Hotmail nå vil innføre den. Søkemotoren AltaVista og nettauksjonen eBay vil gjøre det samme.

Annonse