I følge FairPlay er det ikke spillprodusentene som gjør at spill til Gamecube, Playstation 2 og Xbox er så dyre.
De stive prisene skyldes at Nintendo, Son og Microsoft krever alt for høye lisensavgifter av produsentene for å få gi ut spill til deres konsoller.
Ideen er at billigere spill gir mindre piratvirksomhet, som igjen øker volumet til produsentene slik at de kan tjene brukbart på virksomheten sin. I dag er det mange spillutviklere som sliter med å få endene til å møtes.
Flat rate
I følge FairPlay bør prisen på spill komme ned i mellom 100 og 200 kroner for å kunne kalles akseptabel. Spillpriser bør være på samme nivå som musikk og filmer, mener organisasjonen.
Annonse
I dag krever konsollprodusentene gjerne nesten 100 kroner per spill i lisensavgift fra spillmakeren. Da sier det seg selv at ingen kan leve av å lage spill med priser under dagens nivå.
Proporsjonal avgift
FairPlay mener at Microsoft, Sony og kompani burde innføre lisensregler som tilsa at lisensen var proporsjonal med prisen. For eksempel 5 % eller 10 % av salgsprisen.
Dette ville gjort det enklere for spillutviklerne å senke prisene på produktene sine, mens de i dag blir presset til å ha høye priser.
Boikott
Derfor forsøker nå organisasjonen å organisere boikotter i førjulstiden. Ved å få ned spillsalgene på et minimum i en uke vil alle produsentene bli rammet hardt, og forbrukerne får demonstrert sin makt.
FairPlay er ikke redde for å bli ignorert av bransjen, for som det heter på deres egen hjemmeside, kan forbrukerne klare seg lengre uten (kjøpte) spill en produsentene kan leve uten kunder.
Annonse