Annonse


Sony Ericsson med lure-reklame

Sony Ericsson har engasjert 60 skuespillere som skal late som de er vanlige turister, bargjester og forbipasserende på gata.

Skal skape blest

De skal «tilfeldigvis» dra opp en T68i mobiltelefon med tilhørende Communcam klips-på-kamera. Så ber de offeret ta et bilde.

Meningen er å skape en jungeltelegraf-effekt som skal skape blest om telefonen.

Skuespillerne skal i utgangspunktet ikke gi til kjenne at de jobber for Sony-Ericsson, men har fått beskjed om å innrømme det om de blir spurt dirrekte.

Annonse


– Lureri!

Planen, som internt i Sony Ericsson har fått nevnet «Fake Tourist», har allerede skapt bølger i USA – lenge før en eneste falsk turist er sett på gata.

– Dete er lureri. Folk vil bli forledet til å tro at dette er virkelighet, sier Gary Ruskin i den amerikanske forbrukerorganisasjonen Commercial Alert til Wall Street Journal.

Fabrikasjon

Heller ikke garvete reklamefolk synes noe særlig om denne typen markedsføring.

– De prøver å fabrikere noe som skulle vært naturlig, sier reklamemannen Paul MacFarlane, som blant annet jobber for storselskapet Anheuser-Bush.

«Uskyldig moro»

De 60 skuespillerne har alle gjennomgått et grundig kurs i alle T68is finesser, slik at de ikke trykker på feil knappp når de skal late som de bruker den i naturlig situasjon.

Sony Ericsson hevder på sin side hardnakket at dette bare er uskyldig moro, og at ingen blir lurt.

– Hvor ofte skjer det at noen du ikke kjenner henvender seg til deg på denne måten? spør markedsdirektør Jon Maron i Sony Ericssson.

Ringer med bilde

En av triksene skuespillerne skal utføre, er blant annet å ringe hverandre «tilfeldig», slik at bildet av den som ringer kommer opp på telefonen. Dette betinger at begge har en telefon med fargebildestøtte, og det er det jo ikke så mange som har ennå…

Reklamekampanjen gjelder bare USA, så det er små sjanser for at du blir praiet på gata i Bergen eller Trondheim.

Annonse