Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Reason 2.0

Svenske Propellerheads leverer sitt svært populære musikkprogam i flunkende ny versjon, og vi klarer ikke holde fingrene av fatet…

Det er ikke vanskelig å stemple Reason som den mest revolusjonerende programpakken som har dukket opp for den elektroniske hjemmemusikeren de siste årene. Konseptet er rett og slett å gi brukeren et komplett virtuelt studio å boltre seg med, med ett sett lydmoduler og effekter som kan brukes i mer eller mindre ubegrenset opplag.

Verken lydkvalitet og fleksibilitet er riktignok på høyde med de store tungvekterne, men aldri før har vi sett et så kraftig – men likevel lettanvendelig – musikkverktøy, med så bred appell, til en så overkommelig pris.

Du finner neppe Reason som hovedverktøy i de store megastjerne-studioene – hvor Logic , Cubase og ProTools dominerer – men det er en kjennsgjerning at mange hete «underground»-utgivelser for tiden, først og fremst innen den elektroniske sfæren (drum’n’bass, house, techno) blir produsert mer eller mindre utelukkende på Reason.

Derfor er versjon 2 en ikke ubetydelig nyhet for svært mange hjemmemusikere, enten de er registrerte brukere eller ikke.

Kjenner du ikke Reason fra før, anbefaler vi at du først skummer gjennom vår TEST AV REASON 1.0.

Hva er nytt?

Nyhetene i versjon 2.0 er ikke mange, men de er viktige.

At du ikke kunne «løsne» sequencer-vinduet fra resten av programmet var en kjempemangel i versjon 1.0, og det er et under at dette ikke ble inkludert i oppgraderingen til 1.0.1 – så vi er ikke mektig imponerte over at dette nå hypes som en av de store nyhetene i versjon 2.0, selv om vi naturligvis er takknemlige for funksjonen likevel.

Gjennomgående støtte for 32-bit samples burde nok også glede de som jobber med slike store formater (selv sliter jeg fortsatt med å «tvinge meg» til å bruke 24-bit som standard). En annen velkommen liten ekstrafunksjon er muligheten for å synkronisere alle LFO-er, også på de «gamle» boksene, til tempoet (BPM) på låta – noe som gjør det mye lettere å lage fete rytmiske filtereffekter.

Men det som virkelig fenger oppmerksomheten her er naturligvis de to nye boksene: synthen Maelström, og sampleren NN-XT – og de respektive lydpakkene som følger med.

De to nye boksene kan naturligvis også snus rundt med et trykk på TAB-tasten, for kreative kabelkoblere…

Maelström

I undertegnedes ærbødige mening skal det mye til for å overgå den geniale DrRex, men den nye Maelström-synthesizeren ligger godt an til å bli ny favorittmodul for mange.

Ved å kombinere «graular synthesis»-teknikk med en tradisjonell wavetable-synthesizer, har Propellerheads produsert en spennende og kapabel lydgenerator, med nok skruknotter for sanntidsfiltre og modulatorer til å tilfredsstille selv de mest ivrige lydprogrammere – naturligvis med fulle automation-muligheter.

Her er det bare å laste inn en av de mange forhåndsdefinerte presetene som følger med, skru litt vilkårlig – eller målrettet, hvis du later som om du vet hva du driver med – og vips så har du en splitter ny lyd, helt forskjellig fra originalen. Maelström er full av muligheter, og bare ber om å bli hemningsløst fiklet med.

Med både Subtractor-synthen og Maelström som del av instrument-arsenalet, er har du et ganske solid opphav av friske og sprengte lyder å bygge låtene dine rundt.

Maelström…og det var kjærlighet ved første blikk.

Ny sampler

Den andre nye boksen i Reason 2.0 er NN-XT, som kanskje best kan beskrives som en avansert storebror til sampleren NN-19, som fremdeles er del av Reason-utrustningen.

Der NN-19 ga deg en kjapp og relativt enkel måte å spille av samples på, er NN-XT beregnet på sammensetning av mer komplekse sample-oppsett, med flere lydlag oppå hverandre, loop-redigering, pitch-deteksjon, og en haug av kule måter å filtrere og modulere lydene på i sanntid.

Foruten NN-XT akkompagneres av en stor orkester-lydbank, med helt OK multisamplete tradisjonelle instrumenter og orkesterseksjoner. Sampleren kan være et nyttig tillegg for de med litt tyngre samplingsbehov, og det er alltid gøy med masse nye envelopes å vrenge lydene sine med.

NN-XT har nok av knapper og spaker å utforske, med individuelle innstillinger for hver sample.

Mye vil ha mer

Reason 2.0 er flotte saker, og vi håper og tror dette ikke blir siste gang vi ser vesentlige oppgraderinger og nye bokser lagt til programpakken.

Riktignok ønsker vi oss mer – som en ny effektboks eller to, eller i det minste bedre lyd på de som allerede er der (ikke prøv å fortell meg at Reverb-enheten låter bra!). Støtte for DirectX og/eller VST-plugins glimrer jo også med sitt fravær. Men med versjon 2.0 forblir Reason likefremt en vinner, både for amatører og profesjonelle. Enten som et selvforsynt produksjonssystem, eller som «loop-generator» i et større oppsett av studioprogrammer.

Sitter du samtidig med et solid lydredigeringsprogram som Sound Forge eller Wavelab, såvel som Propellerheads’ legendariske ReCycle (en uunnværlig partner til DrRex-boksen), kan Reason være inngangsporten din til det store elektronika-eventyret. Drivergrensesnittet Rewire 2 gjør jo også at man for eksempel lett kan bake Reason mer eller mindre sømløst inn i et større Cubase VST-prosjekt.

For eksisterende Reason 1.0-brukere finnes det ingen unnskyldning for å ikke investere de 995 kronene det koster å oppgradere. De som har kjøpt Reason etter 1. mars i år får oppgraderingen gratis.

De som er i tvil om de skal investere 3.495 kroner i fullversjonen av Reason 2.0, kan først laste ned og prøve demoversjonen fra propellerheads.se.

Stikkord: generell test, testprodukt