Reklamefilmen viser en baby som blir skutt ut av sin mor – og deretter vinduet – ved fødselen, og raskt går gjennom livets forskjellige aldersfaser i det den flyr skrikende gjennom luften.
Kort liv
Når han til slutt blir en gammel mann, ender det hele med at han kræsjlander i en en åpen grav – etterfulgt av påminnelsen om at «Life is short» (og at du følgelig må spille mer).
Dette for sterk kost for mange britiske TV-tittere, som styrtet til telefonene for å klage ovenfor ITC (Independent Television Commision). Dette ifølge nettstedet Guardian Unlimited.
Sårbart tema
ITC har beordret Microsoft om å trekke reklamefilmen, og sendte også en skjelden advarsel til britiske Broadcast Advertising Clearance Centre, som er ansvarlig for å godkjenne reklame før de vises på TV.
Annonse
BAAC ble bedt om å være mer forsiktig når det gjelder tilnærming til temaer som omhandler død, fordi TV-seere ikke er i stand til å unngå eksponering for reklame på samme måte som de kan skru av programmer.
Forbudet gjelder bare britisk fjernsyn. Reklamefilmen vises fremdeles på kino, og på TV i andre land – inkludert Norge.
Vil du utsette deg for den potensielt traumatiske reklamesnutten, er den å finne HER.
(Du trenger RealOne Player for å se filmsnutten)
Annonse