Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk actionspill i verdensklasse

E3 2002: Innerloop stiller opp på E3-messen med en snart ferdig og fullstendig spillbar versjon av IGI 2 – Covert Strike. Vi har detaljene.

IGI 2 hovedbilde
I Innerloops beskjedne men funksjonelle kontorlokaler i Oslo sentrum jobber de drøyt 20 unge spillfantaster på skift for å få ferdig sin nye storsatsing: IGI 2 – Covert Strike, oppfølgeren til actionsuksessen Project I.G.I (I’m going in).

IGI 2 er fremdeles uferdig og fullt av bugs, men likevel står nok klart til å vise frem spillet for verdens samlete spillbransje på messegulvet i Los Angeles, på Electronic Entertainment Expo 2002.

Jones er tilbake

ITavisen.no har vært så heldig å få en lengre guidet sniktitt på det som ser ut til å kunne bli en ny vinner innen «snikende militær-action»-sjangeren, og vi lar oss rive uhemmet med av å se superagenten Jones rydde opp i kommunist-terroristenes (eller noe sånt – who cares??) rekker nok en gang.

– Handlingen denne gang tar sitt utganspunkt et eller annet sted i det tidligere Øst-Europa, hvor Jones er sendt ut for å stjele en mikrochip, forteller Henning Rokling, daglig leder i Innerloop.

Deretter utvikler historien seg i et virvar av sammensvergelse og forræderi, mens vi følger vår helt til eksotiske lokasjoner i tidligere Sovjet, Libya og Kina.h

– Fans av det forrige spillet vil glede seg over gjensynet med gamle kjenninger, som for eksempel Anja og våpenhandleren fra ener’n, sier Rokling.

Henning Rokling i Innerloop gir oss en demonstrasjon av IGI 2 – Covert Strike

Multiplayer

En av de store nyhetene i IGI 2 er at spillet nå tilbyr full lagbasert spilling mot andre over Internett, i tillegg til de 19 enspiller-oppdragene

– Må jeg sammenlikne med noe, må det bliDelta Force. IGI 2 har store åpne terreng, flere forskjellige multiplayer-objectives i samme oppdrag, og handlingen foregår på relativt store kart. En typisk runde tar 10-15 minutter, sier Rokling til ITavisen.no.

Innerloop har også planer om å gjøre sin heller komplekse level-editor tilgjengelig for allmennheten etter hvert, slik at fans kan lage sine egne brett og oppdrag.

Lagring med realisme

Det første IGI-spillet høstet mye kritikk fordi det ikke var mulig å lagre spillet midt i et oppdrag. Enkelte syntes bare dette gjorde spillet mer realistisk og utfordrende, mens mange lot seg frustrere over å måtte starte helt på nytt etter å ha gjort en liten tabbe på slutten av et 40-minutters oppdrag.

I IGI 2 har man endelig fått mulighet til å lagre i oppdragene, men ikke uten forbehold. Det er nemlig snakk om å finne seg et trygt sted ute av skuddlinjen før man kan skru på radiosenderen og lagre posisjonen sin, og vanskelighetsgraden man velger å spille på setter videre begrensninger: 2 lagringer per oppdrag på lett, 1 gang på middels, og ingen lagring overhode på vanskelig.

-Lagring tar lang tid, og det har vi gjort med vilje. Dette skal se high-tech og realistisk ut, og man må finne et trygt og rolig sted når man oppretter radiokontakt. Noe quicksave blir det altså ikke snakk om, understreker Rokling.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Smarte og bevæpnet til tennene

– I Project I.G.I var AI-en dum som et brød. Du kunne skyte ned noen uten at vakten ved siden av reagerte overhode, sier Rokling, og lover at IGI 2 blir garantert mer realistisk, med troppsbasert oppførsel og mange fiffige manøvre

Og mens fiendene vet å oppføre seg denne gang, har du også et imponerende utvalg våpen til din rådighet når du møter dem – hele 30 forskjellige varianter, faktisk, først og fremst realistiske militære modeller.

Veien videre

Etter planen lanseres IGI 2 av utgiveren Codemasters (forholdet med tidligere deleier Eidos er avblåst) i September i år.

Innerloop har ikke helt bestemt seg for hva de vil finne på etter det, men holder mulighetene åpne både for å lage ekspansjonspakker, gi seg i kast med et Xbox-spill, eller kanskje til og med IGI 3.

Stikkord: spilltester