Det nye forslaget fra Europakommisjonen har som formål å gjøre det enklere for EU-baserte nettbutikker å konkurrere med andre, hovedsakelig amerikanske nettbutikker.
Amerikanske nettbutikker har i dag et betydelig forsprang på sine europeiske konkurrenter når det gjelder pris. På grunn av merverdiavgiften (mva).
Tungvint
Dette er selvsagt ikke helt enkelt å gjennomføre. Luxemburg har 15 % mva., mens Sverige har 25 %, skriver BBC News.
Alle som ønsker å selge varer i EU må derfor registrere seg i mva-registeret til ett av medlemslandene, og deretter legge på dette landets mva til kunder innen EU. Firmaet kan altså være registrert i Luxemburg og legge på 15 % på alle varer som selges i hele EU.
Annonse
Mva-inntektene skal fordeles mellom landene det har foregått salg til.
Misnøye
Amerikanske nett-kremmere er svært misfornøyde med dette. De hevder at dette vil medføre at den frie konkurransen blir truet og at nettbutikker utenfor EU vil kunne miste alt salg til innbyggere i medlemslandene.
Det amerikanske finansdepartementet har allerede truet med å få saken hørt for Verdens Handelsorganisasjon, WTO.
-Vi begynner å se oss leie på EUs stadige diskriminerende handelsregler, sier en amerikansk talsmann.
Annonse