Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bredbåndskunder i harnisk

For fire dager siden forkynte AccessIT på sine nettsider at de hadde havnet i skiftretten. Så forsvant nettsiden, sentralbordet – og nettforbindelsen hos kundene.

bredbånd Ash illustrasjon
Rasende AccessIT-kunder har skrevet til ITavisen.no og lurt på hva som egentlig skjer. I følge selskapet selv er all virksomhet avviklet. Mandag lå følgende melding ute på nettstedet AccessIT.no:

Access IT AS blir pr 04.02.2002 tatt til skifteretten. Dette fordi selskapet ikke har midler til å dekke kravene rettet mot seg. Grunderene arbeider med å sikre operativ drift frem til et annet selskap overtar ansvaret. Takker for tillitten som dere kunder har gitt oss, og håper overgangen til en ny aktør blir ubemerket.

Alt tydet altså på en IT-konkurs av den klassiske 2001-sorten – riktignok i 2002.

«Ikke konkurs»

Men så skjer det: Styreformann Njål Solland skal ha opplyst til en av kundene som omsider fikk tak i ham at selskapet slett ikke er i skifteretten. Det ligger heller ikke opplysninger i Brønnøysundregistrene som tyder på at noe slikt har skjedd.

Det er likevel et uomtvistelig faktum at ingen får noe Internett mer hos AccessIT, verken bredbånd, ISDN eller analogt.

Kunder i harnisk

Avviklingen har skapt til dels store problemer både for privatpersoner og næringsdrivende i Stavanger-området.

AcessIT har også kunder i Arendal.

Som vanlige kunder stiller de svakt dersom det skulle vise seg at den første meldingen er riktig. Finnes det ikke midler i selskapet, må det beløpet kunden har forhåndsbetalt uten å få varen anses som tapt.

Forhandlinger i helga

Det har ikke lyktes ITavisen.no å komme i kontakt med representanter for selskapet. Styreformann og medeier Njål Solland svarer ikke på sin hjemmetelefon, og på firmaets kundetelefon er det konstant opptatt.

Vi har imidlertid mottatt en e-post fra Solland, der han viser til at det foregår forhandlinger i helga som vi avgjøre om man avvikler selskapet eller begjærer oppbud.

Han håper at helgas samtaler vil få kundene på nettet igjen.

Stikkord: internett