Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Cisco Spam

2.500 fikk mailbombe fra Cisco

Et nyhetsbrev fra Ciscos norgeskontor ga mottakerne mer enn de hadde bedt om. I løpet av få timer var postkassene til de nesten tre tusen mottakerne på listen overflommet.

Cisco Spam
En elementær og lettgjort feil begått av en ansatt ved markedsføringsavdelingen fikk store konsekvenser. Da hun glemte å krysse «No» for å forhindre eksterne adressater i å kunne svare på nyhetsbrevet, var bomben ute. Da det i tillegg ble sendt ut unødige ekstra kopier av mailen til de godt over 2.500 mottakerne på listen var lunta tent.

Etter hvert som folk begynte å svare, enten det var for å melde seg av listen eller for å spørre hvorfor de fikk så mange mail, begynte snøballen å rulle. Alle svar som ble sendt gikk nemlig til samtlige mottakere på listen, noe som fort ballet på seg. Det ble ikke bedre av de mange auto-svarene som ble sendt fra folk som var på ferie, og velment post med oppfordring om å «ikke svar på denne mailen fra Cisco» gjorde bare vondt verre.

Menneskelig svikt

ITavisen.no har mottatt flere mail fra mottakerne på listen, som klager over overfylte postkasser og spam fra Cisco. Flere har også sendt trusler og hat-post til Cisco etter episoden.

– Dette var noe som ikke burde skje, men det skjedde – på grunn av menneskelig svikt.Vi kan ikke annet enn å beklage, og vi håper dette ikke har påført de som sto på mottakerlisten videre problemer utover den forståelige irritasjonen vi vet slike ting medfører, sier salgssjef Hans Petter Hansen i Cisco

Mellom 100 og 150 personer klarte å svare på mailen før e-postadressen ble stengt torsdag ettermiddag, og disse svarene gikk altså da tilbake til hver av de over 2.500 mottakerne på listene. Med andre ord ble totalt omlag 300-350.000 uønskete mail ut fra Ciscos servere. Mottakerne var stort sett ansatte i små og mellomstore norske bedrifter, opplyser Cisco.

– Det ble gjort en feil, og damen som sendte ut mailen er ikke spesielt høy i hatten akkurat nå. Men det var en feil som var lett å begå, og kanskje bør vi vurdere å forandre på rutinene for å forhindre lignende episoder i fremtiden, sier Hansen til ITavisen.no.