eliassen vs. enitel

Annonse


Krever 600.000 for tapt domenenavn

eliassen vs. enitel

Kan man stole på at domeneutleieren, altså registraren (en mer teknisk korrekt betegnelse), gjør jobben sin? Når domenenavnet ditt plutselig blir omregistrert til noen andre fordi firmaet du leier av har rotet litt, er det en lei sak. Hvis nettstedet ditt i tillegg står sentralt i forretningsvirksomheten din, uansett om du er en stor bedrift eller driver et lite enmannsfirma, kan tapet av domenenavnet og dermed også varemerket få dramatiske konsekvenser.

Det er nettopp denne problemstillingen som designer og forfatter Ruben Eliassen nå står ovenfor, etter at hans internasjonale nettsted substrata.com nylig havnet i hendene på en Sør-Koreansk domenespekulant.

Domemenavnet var leid fra Enitel, men gikk tapt da regningen til den internasjonale domeneeieren Network Solutions (som Enitel igjen leier av) ikke ble betalt i tide – noe Eliassen mener helt og holdent skyldes rot og kluss hos Enitel.

Annonse


– Han burde gjort det selv

Enitel erkjenner at svikt i interne rutiner førte til at regningen for substrata.com ikke ble betalt, men mener samtidig Eliassen var for dårlig til å selv ta ansvar når Network Solutions til slutt ga opp og utstede regninger til den norske utleieren, og i stedet sendte purring rett hjem til Eliassen.

– Regningen var på $35. Hvis han mener at dette var så viktig og verdt så mye for han som han gir uttrykk for, burde han betalt den, sier ansvarlig for strategi og kommunikasjon i Enitel, Stein Dale.

Denne tilbakemeldingen og overføringen av ansvar var ekstra tung å svelge for Eliassen, som sier han tok kontakt med Enitel umiddelbart etter å ha mottatt purringen . Da ble han instruert om å ikke foreta seg noen ting – alt var under kontroll.

– Regningen fra Network Solutions mottok jeg 2. mars, og ble naturligvis forundret siden kundeforholdet mitt var med Enitel. 5. mars ringte jeg Enitel, som svarte at de hadde hatt litt problemer med betalingen av regninger til Network Solutions, men at jeg bare skulle ta det helt med ro og alt var helt i orden, forteller Eliassen.

Enitel avfeier dette, og holder fast på at Eliassens egeninnsats i å berge domenenavnet sitt var for dårlig.

– At han mener å ha kontaktet oss har jeg ikke kjennskap til, men hadde Eliassens hatt en grad av personlige interesse i dette som står i samsvar med den pengesummen han mener han har tapt, ville han ha gjort noe med det, sier Dale til ITavisen.no.

Ble tilbudt 25.000 for å holde tett

For Eliassen er tapet av .com-domenet langt fra trivielt, da han aktivt har brukt det både som varemerke og «signatur» i bokutgivelser og utførte arbeider, og anser nettadressen som en viktig ledd i anskaffelsen av nye oppdrag og arbeidsinntekt.

Enitel tilbød Eliassen 25.000 kroner for å glemme saken og unnlate å uttale seg til pressen.

– Dette tilbudet lukter det stygt av, og jeg sa nei momentant. Om ikke annet, ga det meg bare mer lyst til å gå videre med saken, sier Eliassen, som nylig oversendte et erstatningskrav på 600.000 kroner til Enitel gjennom en advokat.

– Dette dreier seg ikke bare om pengene. Det som kanskje plager meg mest er at Enitel har gjort en åpenbar feil som de nekter å erkjenne eller ta ansvar for. Jeg ønsker også at folk skal bli klare over hva som kan skje når du leier domenenavn av et selskap du tror du kan stole på, sier Eliassen.

– Enitel har misligholdt kontrakten

Eliassens advokat Per Slinde mener Enitel er erstatningspliktige ovenfor Eliassen, og at erstatningssummen burde dekke tapet Eliassen har hatt i forbindelse med at han ikke lenger sitter på domenenavnet.

– Saken synes klar. Enitel har misligholdt sine kontraktsforpliktelser, og må betale erstatning. Tapet i dette tilfellet er det det koster å kjøpe tilbake domenenavnet. sier Slinde til ITavisen.no.

Enitel har ikke lykkes i å skaffe domenenavnet tilbake til Eliassen. Sør-Koreaneren som nå sitter med substrata.com har tilbudt seg å selge domenenavnet tilbake til Eliassen for $65.000, som tilsvarer i overkant av 600 000 kroner. Dette er derfor beløpet som står i erstatningskravet oversendt Enitel mandag 2. juli.

Enitel vil ikke uttale seg om erstatningskravet før de mottar det.

Ikke første gang

Dette er ikke første gang Eliassen har hatt slike problemer med “bortsomlete” domenenavn gjennom Enitel. Da substrata.com plutselig gikk ned i 1998, skyldtes det forsinkelser og rot, som Enitel til slutt fikk ordnet opp i. Eliassen sier at han har blitt fortalt av Enitel at siden dette har skjedd før, burde han ha forutsett at det kunne skje igjen.

– Holdningen til Enitel er meget skuffende. De sier rett og slett at «bryr du deg om domenet ditt kan du ikke stole på oss, da må du ta deg av det selv». Det blir som om en matvareforretning hadde sagt «Bryr du deg om helsa di så handler du et annet sted», sier Eliassen.

Slinde mener saken er representativt for et generelt problem, hvor domenemyndighetene viser manglende respekt for mindre næringsdrivendes varemerker.

– Enitel ville nok på ingen måte ha funnet seg i det Eliassen har måttet gjennomgå, hvis det hadde dreit seg om deres eget domenenavn, sier Slinde til ITavisen.no.

Annonse