Konsollkrig illustrasjon

Annonse


Den store konsollkrigen

Konsollkrig illustrasjon

2002 blir et spennende år for spillentusiaster, og kampen vil stå mellom tre neste-generasjons konsoller. Microsoft beveger seg inn i konsollmarkedet for fulle seil med sin første maskin og plattform, Xbox, samtidig som gode gamle Nintendo trår til med sin nye Gamecube. Begge vil slite hardt for å konkurrere mot markedslederen Playstation 2, som da allerede har vært ute på markedet i over et år.

Valgets kvaler

På Electronic Entertainment Expo 2001 i Los Angeles fikk ITavisen.no sjansen til å prøve både Gamecube og Xbox, samt få en solid smakebit på hva vi har å vente av titler det kommende året. Siden den gang har vi gjentatte ganger hatt mulighet til å spille på de ny maskinene. En ting skal være sikkert – dette er gøy! Vi har fantastiske lekre og spennede spill i vente, på samtlige konsoller.

Problemet er jo bare at kun de færreste har råd til å kjøpe alle tre maskinene, og må derfor pent finne seg i å velge mellom de tre lekkerbiskene – dette er naturligvis et vesentlig valg, ikke bare i forhold til hvilken teknologisk plattform du ender opp med, men også hvilken spillkatalog du har å velge i.

Annonse


Vi skal gå litt nærmere inn på potensialet til Playstation 2, Xbox og Gamecube, men først en liten oversikt:

CPU
300 MHz Emotion Engine

733 MHz Intel

485 MHz Power PC
MINNE
40 MB

64 MB

43 MB
GRAFIKKPROSESSOR
150 MHz Sony GS
(66m poly/s,
150m part/s)

250 MHz custom nVidia/MS Xchip
(125m poly/s,
125m part/s)

202.5 MHz ATI “Flipper”
(6-12m poly/s, med alle effekter på)
FULLSKJERM ANTI-ALIAS
Nei

Ja

Ja
TEKSTURKOMPRESJON
Nei

Ja

Ja
LYD
48 kanaler

256 kanaler
64 3D kanaler
AC3

64 kanaler
LAGRINGSMEDIUM
4x DVD
8MB minnekort

2-5x DVD
8 GB harddisk
8MB minnekort

1.5GB mini-DVD
4MB minnekort
64MB SD kort
INTERNETT
Modem og bredbåndsadapter som tilleggsutstyr

Innebygd bredbåndsadapter (ikke analogt modem)

Modem og bredbåndsadapter som tilleggsutstyr
AVSPILLING AV DVD-FILM
Ja

Ja, hvis du kjøper fjernkontroll

Nei
TRE LOVENDE TITLER
Devil May Cry
Metal Gear Solid 2
Twisted Metal: Black

Munch’s Odysee
Dead or Alive 3
Halo

Pikmin
Luigi’s Mansion
Star Wars Rogue Leader
LANSERING
Allerede ute

14. mars 2002
(08.11.2001 i USA)

Våren 2002
(14.09.2001 i Japan)
( 05.11.2001 i USA)
PRIS
2,990,- kroner

ca. 3.500-4.000 kroner

2.500-3.000 kroner

Playstation2 m/kontr.

Playstation 2

“Det store spørsmålet er hvem som vil bli nummer to,” sa en selvsikker Sony Computer Entertainment-president Kaz Hirai til sine konkurrenter i Microsoft og Nintendo på E3. Sannsynligvis har han nok rett, i det minste ut 2002. Sony har allerede solgt over 20 millioner Playstation 2, og har dominert markedet de siste årene med over 80 millioner solgte Playstation/PS1. I løpet av året vil antallet lanserte PS2-spill nærme seg 300, i tillegg til de over tusen spillene som finnes på den originale Playstation (som også kan spilles på PS2).

Mangfold er vel og bra, men tidligere i år var mangelen på virkelige kvalitetsspill på PS2 et stort problem. Teknisk sett er Playstation 2 også underlegen Xbox, og maskinen har blitt kritisert for å være vrien å utvikle spill på. Heldigvis ser det ut til at dette er i ferd med å ordne seg, med siste måneders utgivelser. Veldig mange imponerende spill står på lanseringsplanen, og det er tydelig at utviklerne endelig har fått den tiden de trenger på seg til å virkelig utnytte muligheten i PS2-konsollen.

Dette kan se ut til å bety at Playstation 2 derfor vil ligge et skritt foran sine konkurrenter både i 2001 og 2002, som sannsynligvis vil være noe underlegne i spillutvalget. Men disse forskjellene vil sannsynligvis utjevne seg etter hvert som både markedskrefter og spillutviklere blir mer fortrolig med Gamecube og Xbox. Det spørs da om tekniske begrensninger vil gjøre at PS2 faller ned fra sin høye trone…

Et mulig scenario kan også være at Sony klarer å gjøre alvor av sine planer om å bli den nye mediaterminalen i de tusener hjem, ikke bare som spillmaskin, men som Internett-, musikk- og film-boks for TV-en. På dette punktet skiller Sonys strategi seg vesentlig fra både Nintendo og Microsoft, som begge har som ståpunkt at spillmaskinen skal brukes til spill – og bare til spill (selv om Xbox kan spille av DVD-film).

Xbox

Microsoft er nykommere på dette markedet, og har ikke den samme erfaringen fra spillbransjen som Nintendo og Sony. Dessverre klarte ikke den offentlige fremvisningen av Xbox helt å overbevise på den nylig avholdte E3-messen, først og fremst på grunn av et heller svakt spillutvalg. De få spillene vi har sett er riktignok svært så overbevisende.

Likevel, Xbox har potensiale til tusen. Grafikkytelsen er overlegen både PS2 og Gamecube, og Microsoft har tiltrukket seg en hærskare av utviklere som skal lage spill til Xbox. Siden arkitekturen til maskinen er DirectX-basert, er konsollen relativt enkel å lære seg for utviklere som er vant til å jobbe mot PC – noe som senker inngangsterskelen til konsollmarkedet for mange. Men vil Microsoft ende opp med å ha PC (og dermed seg selv) som hovedkonkurrent?

Xbox er også den eneste maskinen som leveres både med innebygd harddisk og integrert nettverkskort, som gjør konsollen klar for nettbasert spilling fra første stund.

Oddworld Munch’s Odyssee, Dead or Alive 3 og Halo ser fine ut, men vi venter i spenning på flere spill, Bill!

Gamecube

Nintendo er ingen nybegynner i dette spillet, og var så og si enerådene på markedet inntil Playstation gjorde sitt inntog på midten av 90-tallet. Selve Gamecube-maskinen er imponerende nok i seg selv, men det japanske spillselskapets store styrke ligger først og fremst i en enestående evne til å lage underholdende, vanedannende spill som på en merkelig måte appellerer til både barn og voksne – behøver vi minne om Donkey Kong, Mario Brothers, Zelda, og Pokémon?

Når Gamecube lanseres i USA i November, er den ikke bare betraktelig billigere enn sine konkurrenter. Nintendo stiller med fem egenutviklete spill, og samtlige ser ut til å bli umiddelbare klassikere. Det blir naturligvis gjensyn med både Mario, hans bror Luigi, og Donkey Kong, men det ligger spesielt høye forventninger til den nyskapende spillet Pikmin, som ligger an til å bli neste års Pokémon-aktige “craze”.

Nintendo er tradisjonelt sett mer rettet mot et yngre publikum, men kommende titler på Gamecube som Eternal Darkness og Star Wars Rogue Leader har absolutt appell utover den yngre garde.

Det vil også være muligheter for å bruke den nye håndholdte Gameboy Advance i kombinasjon med Gamecube, men foreløpig har Nintendo vært merkverdig tilbakeholdne om informasjon både om hvordan denne sammenkoblingen skal foregå, såvel som konkrete planer for hvordan det valgfrie modem/nettverkskortet skal benyttes.

Annonse