Annonse


Bredbånd gir nytt håp

Det er og har hele tiden vært vanskelig å tjene penger på nettvirksomhet, blant annet fordi det ikke har eksistert en egen forretningsmodell for hvordan dette kan gjøres.

En periode dukket det opp nye tjenester hver uke, men felles for dem alle er at få kroner er tjent på virksomheten. Det har medført at utvikling av nye tjenester har stangnert den siste tiden.

Alle bredbåndstilbyderne planlegger egne portaler med diverse multimedia tjenester fra innholdsleverandører. For mange nettaktører kan dette være begynnelsen til faktisk å tjene penger, i stedet for å levere gratis tjenester.

E-handel som bits

De første som legger frem en forretningsmodell for dette er Bredbåndsfabrikken.

Annonse


– Vår målsetning er å lage e-handel som bits, det vil si informasjon. I fremtiden vil ikke informasjon leveres som hardware. Informasjon og varer som CD, DVD, avis, programvare osv. vil leveres over nett.

– Vi har båndbredden til å takle slike mengder informasjon, og skal tjene penger på at slike tjenester kjøpes over nett i stedet for og kjøpes fysisk, sier adm. direktør i Bredbåndsfabrikken.

Bredbåndsfabrikkens forretningsmodell legger inn i sine kalkyler at også innholdsleverandørene skal tjene penger.

Som ett ledd i dette lages et standardisert grensesnitt som skal gjøre det enkelt for innholdsprodusenten å bli en del av deres portal. I følge Reinseth skal det være en svært lav terskel for å levere innhold.

Hvor mye av kaka B-gjengen vil spise

Hvor mange prosenter av innholdsprodusentens inntekter Bredbåndsfabrikken skal gjøre krav på, har de ennå ikke bestemt.

Portalen skal være åpen for alle som ønsker det så lenge de holder seg innenfor norsk lov.

Det er i og for seg ingen sensasjon at en bredbåndstilbyder vil tjene penger på innholdssiden, men Reinseth påpeker at en aktør som Telenor ennå ikke har vist hvordan med sin ADSL-satsning.

I dag eksiterer det ingen egen inntektsmodell for Internett, bortsett fra SMS, og Bredbåndsfabrikken peker på at flere nye inntektsmodeller er på trappene:

  • GPRS
  • UMTS
  • Bredbånd

De har alle til felles at det er lett å legge til rette for inntjening hos de som leverer innholdet.

Mange har hevdet at Bredbåndsportalen har for lave priser i forhold til hva det koster dem å bygge ut nettet og at dette kan kjøre selskapet i konkursdøden. Men det er altså på prosenter fra innholdsprodusentenes tjenester de håper å få de største inntektene.

Et klart konkurransefortrinn, er at de foreløpig har mye kjappere linjer enn konkurrentene og derfor blir en mer attraktiv partner for mange innholdsprodusenter.

Svært lang leveringstid

Men er det kunde av Bredbåndsfabrikken eller har planer om å bli det, må du være svært tålmodig. Det er fra tre til ni måneders leveringstid på bredbåndet, og selv om dette er noe lenger tid enn konkurrentene bekymrer man seg ikke i selskapet.

– Vi er de eneste som kan tilby slike hastigheter til en så rimelig penge, påpeker Reinseth.

Uansett må både kunder, innholdstilbydere og bredbåndstilbydere smøre seg med oppmerksomhet. Det vil ta lang tid før vi får bredbåndshverdagen vi lengter etter.

Per i dag er ikke Bredbåndsfabrikken koblet til Nix, det norske oppkoblingspunktet for Internett. Dette kan bety visse ulemper ved for eksempel on-line-spill. Teknisk ansvarlig, Ivar Vebostad, kan imidlertid forsikre oss om at det vil skje i løpet av en til tre uker.

Annonse