Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dårligere support på Linux?

Forholdet utviklere/brukere av Linux endrer seg, og supporten blir dårligere. Det skriver Zdnet på bakgrunn av en rapport fra analysebyrået Gartner.

Selskaper som satser på Linux for bedriftskritiske applikasjoner må regne med mange av de samme serviceutfordringene som gjelder for tradisjonelle applikasjoner. Selv om Linux med sin åpne kildekode reduserer problemene, vil vi i fremtiden få mangel på kvalifisert support, hevder rapporten.

Utbrenthet

-Antallet mennesker som er villige til å jobbe med kundesupport har sine begrensninger, også i Linux-verdenen, skriver Analytiker Tony Adams i sin rapport. Kvalifisert personell vil oppleve samme utbrenthet som sine kolleger i andre softwaresupport-roller.

Gartners Dataquest advarer også kunder mot å tro at de vil få den samme personlige oppfølgingen fra softwareutviklerne i fremtiden.

-Rommet for å la erfarne servicekunder kjøpe direkte assistanse er blitt mindre. Det samme er kundenes tilgang til de ledende softwareutviklernes Linux-guruer.

Linux for utviklere

-Etter hvert som brukerne blir flere vil nivået på oppfølgingen synke, skriver Adams.

Linux kan heller ikke konkurrere med servicenivået på for eksempel Unix, og Linux vil fortsatt først og fremst være et operativsystem for utviklerne, hevder han

I Norge er det bare Trondheimsfirmaet Trustix som har supportlinje for Linux.