Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Eksplosjon i PDA-markedet

PDA er i ferd med å gå fra å være et morsomt leketøy for teknokåte til å bli akseptert som et nyttig verktøy for en rekke yrkesgrupper. Og den eksplosive veksten fortsetter.

Norges største forhandler av PDA, Ide-Data, omsatte i 2000 for 50 millioner kroner. Det er mer enn 6 ganger så mye som i 1999, da omsetningstallene stoppet på 8 millioner.

Internasjonalt har 2000 vært preget av leveringsproblemer som følge av komponentmangel og uventet stor etterspørsel. Kjøpmann Bjørn Nymoen i Ide-data sier til ITavisen.no at han tidlig forutså disse problemene og derfor klarte å få inn tilstrekkelig med maskiner før problemene tok til for alvor.

Abah Garg i analysebyrået Gartner Group viser til at også de tradisjonelle elektrovarehusene nå selger PDA, noe som betyr at maskinene går mot å bli allemannseie.

Etterspørselen etter lommedata er så stor at analytikerne ikke tror på noen krig om markedsandelene. Veksten vil skaffe nok å gjøre for alle produsentene.

Handspring klarte i sitt første leveår å selge en million enheter, mens Palm solgte over 4,4 millioner maskiner. Totalt ble det solgt mer enn 9,4 millioner slike maskiner i 2000, og i 2004 vil tallet være i størrelsesorden 30 millioner enheter, hevder Gartner.

Her hjemme er det DMR som analyserer salgstallene, men først om et par uker vil de ha en klar oversikt over hvem som har solgt hva på det norske markedet i fjor. Totaltallet vil trolig havne på rundt 70.000 PDAer, tror Morten Dahl i DMR.

Til sammenligning ble det solgt ca 1,5 millioner mobiltelefoner.