Annonse


Dell syvdobler serviceprisen

En bekjent av oss anskaffet i august i fjor en Dell Inspiron 3500. Det er en velfungerende bærbar PC, som han har vært svært tilfreds med. Maskinen ble levert med ett års henteservice inkludert i prisen.

I oktober husket han plutselig på at han burde fornye serviceavtalen. Da han kontaktet Dell, fikk han sjokk.

19.647 kr i prisdifferanse

Hvis han hadde forlenget avtalen før 12 måneder var gått, ville han ha sluppet unna med 3.567 kr (2.900 kr uten moms) for 3 års på-stedet-service. Det tilsvarer 1.189 kr i året.

Fordi han ikke passet på datoen, måtte han tegne ny serviceavtale. Det kostet 7738 kr i året (6291 kr uten moms)!

Annonse


Over en tre års periode blir prisen henholdsvis 3567 kr mot 23 214 kr. – en differanse på 19 647 kr for samme service!

– Dell burde ha informert

Vår mann ble rimeligvis oppgitt over den voldsomme prisdifferansen, og fortørnet fordi Dell ikke hadde opplyst om konsekvensene. Denne informasjonen mangler på Dells nettsted.

– Jeg er enig i at det er dyrt, og har ingen god forklaring på hvorfor nytegning er så mye dyrere enn forlengelse, sier produktsjef Hans Christian Seime hos Dell Computer på Lysaker, som også er enig i at Dell burde ha informert bedre.

Servicepartnerne bestemmer prisen

Casper Sick, nordisk »bærbar-sjef» hos Dell i København, kan heller ikke forklare hvorfor prisdifferansen er så stor.
– Det er ikke Dell-teknikere, med servicepartnere som tar seg av vedlikeholdet av maskinene. Vi har forskjellige servicepartnere i de forskjellige landene, og de ønsker åpenbart bedre betalt når de inngår serviceavtaler på brukte maskiner. En brukt maskin har større risiko, sier Sick.

Kjøp langvarig serviceavtale

Dell ønsker at kunden skal oppgradere serviceavtalen allerede når han kjøper maskinen. Dell lokker med gunstigere pris, og øker sin omsetning hvis kunden tegner seg for tre år.

– Det er billigere for oss å gi kunden alle produktene på en gang, sier Casper Sick.Men kunden er naturligvis opptatt av at totalprisen for maskin, tilbehør, programmer og service ikke skal bli for høy.

– Vi må bare forsøke å opplyse kjøperne om serviceavtalene, sier Sick.

IBM og Dell er best

Forhåpentligvis vil vår mann slippe altfor mange problemer med sin Dell Inspiron 3500.Amerikanske PC World offentliggjorde nemlig nylig en rapport om PC-pålitelighet og service, basert på undersøkelser og innspill fra 30.000 lesere.

Dell var eneste stasjonære PC med toppscore. Ingen bærbare fikk Meget godt, men både Dell og IBM fikk karakteren Godt (IBM hadde færrest »problem-maskiner»). Compaq, Fujitsu og Toshiba fikk Tilfredsstillende.

Annonse