Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettaviser går på papir

For ett år siden flokket tradisjonelle medieaktører til nettet. Nå går strømmen andre veien. Men analytikerne er usikre på om det er smart.

nettaviser
Space.com er bare ett av flere nisjetidsskrift på nettet som tar skrittet over til papir og trykksverte. Nettstedet har nettopp kjøpt opp tidsskriftet Space Business International og lansert sitt eget Space Illustrated.

Og flere oppkjøp av papirmagasiner er på trappene, sier Space.com-redaktør Frank Abatemarco.

Mediemagasinet Inside.com er også i ferd med å utvikle en papirutgave. Mandag annonserte nettstedet at de hadde satt sammen sitt redaksjonelle team for publikasjonen.

– Nettverdenen er i ferd med å innse at den tradisjonell medieverden har en styrke som de trodde var forsvunnet, sier Jupiter-analytikeren Robert Hertzberger til Reuters.

– Den trykte verden har en tilstedeværelse og autoritet som nettet ikke har, sier han.

Men andre analytikere blåser av forsøkene på å krysse tilbake til tradisjonell medieindustri.
– Jeg tror ikke dette er en trend. Jeg tror de plasserer seg selv i et ekstremt kostbart og konkurranseutsatt marked der det er langt vanskeligere å skille seg ut og markedsføre seg, sier Jack Myers i Myers Report. Det samme produktet i to forskjellige medier er ikke nødvendigvis en god ide, sier han.

(Origo)