Annonse


– Telenor-emisjon får liten effekt

Etter det kraftige kursraset i våres gikk mye av risikokapitalen i aksjemarkedet fra IT-selskaper til shipping. Denne trenden er nå i ferd med å snu men premissene er noe endret.

– Pendelen er igjen ferd med å svinge, og etter min mening er en rekke norske IT-selskaper i dag for lavt priset, sier Peter C. Warren, sjefsmegler i Finansbanken.

Men Warren har liten tro på at alle type IT-selskaper vil fange interessen hos investorene, og mener at nedslagsfeltet for kapitalen har blitt mye snevrere.

Lite å hente for B2C

Særlig blant selskapene som driver innenfor segmentet B2C (business-to-consumer), er det mange som har vist at de har store vanskeligheter med inntjeningen.

Annonse


– Jeg tror det vil være langt mellom de selskapene utenfor B2B, som klarer å hente inn de store summene. Men hvis kursene nå stiger, vil den kritiske sansen hos mange av investorene igjen forsvinne, og da vil IT-selskapene igjen få et kraftig løft, tror sjefsmegleren.

I følge ham er det nå færre investorer med risikovillig kapital i markedet enn før nedturen i mars, men de som er igjen har godt med kapital. Mye av spenning knytter seg til hvem som vil få kloa i denne kapitalen.

Har liten tro på effekt av Telenor-emisjonen

Mange spår nå at den kommende Telenor-emisjonen vil trekke mye penger av markedet. Warren er imidlertid ikke overbevist om at dette vil skje, men mener at telekom-selskapene befinner seg i et annet hjørne av markedet.

– Dette er en annen type kapital som neppe får innvirkning på IT-sektoren. IT-sektoren trekker til seg mer risikofylt kapital enn telekom, uttaler Warren.

– Men hva skal til for å trekke til seg investorenes kapital hvis man i disse dager er gründer?

– Man må først og fremst kunne vise en plan for som viser hvor mye kapital som strømmer ut per dag – en såkalt kritisk burn-rate er helt nødvendig.

Langsiktige investorer nødvendig

– Dersom du selv skulle gått ut som investor i dag, hvilken kriterier ville du da vurdert etter?

– Hvis noen kom til meg med en liten svart databrikke, ville jeg ikke hatt den nødvendige fagkompetanse til å avgjøre hvorvidt dette var en god forretningsidé. Jeg ville brukt sunn fornuft, og blant annet sett på hvem som sto bak selskapet.

Når investorer vurderer å gå inn i en gründerbedrift, er det helt avgjørende om de liker ideen eller ikke, den må rett og slett ha appell. En genial teknisk løsning appellerer nødvendigvis ikke til den som sitter med pengesekken.

Kortsiktig kan være svakhet

– Hvilken investorer et selskap har fått med seg er helt avgjørende, men også hvilken betingelser disse har gått inn på. Hvis noen har gått til kjente tradere og tilbudt aksjer veldig billig, ville jeg vært skeptisk. For meg er det ikke et styrketegn hvis noen har solgt seg til spottpris, understreker Warren.

Hvis en bedrift har fått med seg en kortsiktig finansiell eier, ville dette vært en klar indikasjon for Warren til å holde seg langt unna selskapet.

– Var jeg gründer i dag, ville jeg forsøkt å få med meg en industriell eier som tenkte langsiktig, sier Warren.

Annonse