Etter det kraftige fallet på Nasdaq-indeksen tidligere i år gikk en rekke nettbutikker fra nett- til TV-annonsering i forsøk på å skaffe kunder. En viktig årsak til endringen var at effektene av nettannonsene falt i takt med kursene på IT- og Internett-aksjene.
Undersøkelsen fra AdRelevance, som er gjort i perioden januar til og med mai, indikerer at nedgangen i nettannonsenes effekt var et kortvarig problem.
Antall visninger av nettannonser viste en nedgang på ni prosent i april i år, fra en vekstrate på 19 prosent i februar. Men i mai var det igjen en vekst på seks prosent i annonsevisningene, i følge AdRelevance.
Annonse
Småvarer selger best
Ifølge analysebyrået er det en sterk positiv sammenheng mellom antallet interesserte nettbutikk-kunder og annonsering på nettet. AdRelevance har undersøkt annonser for bøker, musikk, film, blomster, gratulasjonskort, gaver og datautstyr.
Nettbutikker som selger musikk, film, datautstyr og bøker har mest igjen for sin annonsering på nettet.
– Nettbutikker bør tenke seg om to ganger før de kutter nettannonseringen, sier Charlie Buchwalter, i AdRelevance til nyhetsbyrået Reuters.
Les mer om undersøkelsen på: www.adrelevance.com
Annonse