Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Amazon ryster dot.com-økonomi

Amerikanske netteselskaper sliter i motvind etter at to respekterte analytikere uttrykker sterk tvil om bjellesauen Amazon.com.

Nyheten har enorm nedslagskraft i en bransje som har ansett Amazon som et stødig fundament i det turbulente nettbutikk-markedet. Spesielt at konklusjonene trekkes av to analytikere kjent for sin Amazon-vennlighet førte til vidtrekkende panikk i IT-sektoren.

Analytikeren Mary Meeker ved Morgan Stanley Dean Witter og Henry Blodget ved Merrill Lynch konkluderte begge før helgen at de ikke regner med å se noen fremgang i nettbutikkens inntekter i de kommende kvartalene.

Endret oppfatning

Mest ødeleggende var antakelig Meekers korte anbefaling til meglere der hun spekulerte i at «fjerde kvartal vil avsløre om Amazon vil overleve på nettet eller ikke». For kun tre uker siden hadde Meeker Amazon-aksjen med på listen over kjøpsanbefalinger.

Som om det ikke var nok kalte analytiker-kollega Blodget selskapet for «ekstremt svakt og går raskt nedover».

– Hva vet de?

– Når to av de største heiagjeng-lederne trekker seg har du et problem, kommenterer analytikeren Bill Fleckenstein.
– Jeg gjetter på at de har været et eller annet stygt, sier han til Reuters.

Når det butter mot for Amazon hevder analytikerne at det er umulig å understreke betydningen for andre dot.coms for sterkt.

Aksjemarkedet bremser

– Dette er spikeren i kisten for nettbutikker som forsøker å hente penger i aksjemarkedet. En mengde av disse butikkene, fra CDnow til Drugstore.com, trenger kapitalinnsprøytning før de kan nå profitt, og de blir helt nødt å se etter penger andre steder enn i aksjemarkedet, slår Greg Konezny, analytiker ved U.S. Bancorp Piper Jaffray, fast.

Og som om situasjonen ikke er ille nok, gjør høy rente det vrient for selskapene å låne penger. Samtidig viser den amerikanske økonomien tegn til å bremse – noe som igjen fører til at forbrukerne er mindre villig til å bruke penger.

Strukturproblem

Noen av Amazons kritikere slår nå alarm også for IT-sektorene som har skodd seg på dot.com-boomen.

– Et langt viktigere spørsmål er – hva betyr dette for Cisco og for Sun? Hvis nettselskapene har trøbbel, så vil også de som har solgt selskapene infrastruktur få trøbbel, sier Fleckenstein.

(Origo)