Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mange – men tamme kunder

Internettselskapet LetsBuyIt har nå 625.000 medlemmer. Det en økning på 33 prosent fra mai måned. Problemet er at bare 4,8 prosent av disse kundene handlet på nett.

Letsbuyitmaur
LetsBuyIt selger forbrukerprodukter på Internett, og for denne type virksomheter er kunderegistrene alfa omega. Det er ut fra kunderegistrene at denne type selskapers verdi oftest måles.

I mai registrerte nye 154.000 kunder seg hos LetsBuyIt. Mai-tallene viser også at 42 prosent av kjøpene var gjort av eksisterende kunder, noe selskapet er tilfredse med.

I mai måned ble det mottatt 30.000 ordre, noe som innebærer at kun 4,8 prosent av medlemsmassen foretok en handel. Dette er imidlertid informasjonsdirektør Rune Kibsgaard meget fornøyd med.

Penger renner ut

– Det bekrefter av våre egen tiltro til konseptet begynner å slå gjennom på markedet, sier Kibsgaard Sjøhelle til ITavisen.no.

Kibsgaard Sjøhelle uttaler at selskapet ligger i rute etter budsjettet, og at de nå skal redusere den massive reklamesatsingen. Som mange andre nettbutikker sliter LetsBuyIt med at pengene renner fortere ut enn det de kommer inn.

– Ingen forventer at vi skal gå i overskudd med det første.

Mye av midlene brukt opp

Tidligere har LetsBuyIt hentet inn til sammen en milliard kroner, og Kibsgaard Sjøhelle innrømmer at en god del av disse pengene nå er brukt opp.

– Men ennå har vi penger så vi klarer oss en god stund fremover, uttaler informasjonsdirektøren.

I slutten av mai hadde letsBuyIt planlagt sin førstegangsemisjon, men på grunn av tilstanden i markedet bestemte ledelsen i selskapet seg for å utsette dette. Sjøhelle opplyser at førstegangsemisjonen vil skje før eller siden, men at de snart trenger mer penger.

Fremdrift etter planen

– Mange internettselskaper har brent seg på at hver kunde man har hentet inn og har kostet mer enn hva de kaster av seg. Hvor mye har dere brukt i markedsføring per kunde?

– Vi har tall på dette men det har jeg ikke lyst til å fortelle. Kostnadsmessig ligger vi uansett etter planen, forteller Sjøhelle.

Selskapet skal nå skifte fokus fra fjernsynsreklame til annonsering på Internett. Sjøhelle anser merkevareoppbyggingen som meget vellykket.

LetsBuyIt finnes på nett i totalt 14 europeiske land og har i dag 300 ansatte.