Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lokale søkemotorer øker mest

Norske nettsurfere bruker mer og mer lokale portaler i sine søk på Internett. Sol økte med 28 prosent siste kvartal, mens Altavista måtte nøye seg med 0,7 prosent.

Portal
Store amerikanske aktører som Yahoo og Altavista taper i kampen om brukerne.

En undersøkelse utført av Norsk Gallup viser at norske portaler drar fra de amerikanske. Mens Altavista hadde en økning i antall treff på 0,7 prosent fra siste kvartal i 1999 til første kvartal i år, økte helnorske Scandinavian Online (Sol) med hele 28 prosent.

– Ikke overraskende
Administrerende direktør i Sol, Kristin Skogen Lund, er ikke overrasket over at lokale portaler gjør det sterkt i forhold til de tunge amerikanske.

– Internett er et lokalt medium som TV, radio og aviser. Standardiserte globale modeller er vanskelig å tilpasse den enkelte bruker, sier hun.

Blant Norsk Gallups ti på topp finner vi kun én engelskspåklig side. Kristin Skogen Lund tror at kvaliteten på de norske sidene har bidratt sterkt til dominansen, melder det kommersielle nyhetsbyrået Newswire.

– Vi opplever at brukerne er i ferd med å gå trett av å lete seg frem på nettet. Selv garvede brukere surfer stadig mindre, og dette er fordi de mangler en effektiv måte å sile vekk de enorme mengdene med irrelevant informasjon, sier adm. direktør Morten Rynning i det norske internettselskapet CyberWatcher.

Trend i Europa
– Vi har mange gode lokale portaler i Norge. Vi var tidlig ute og har kommet langt nasjonalt. Hadde det ikke vært for at vi er på samme nivå som de utenlandske hadde ikke de lokale portalene vært så hyppig besøkt, sier Kristin Skogen Lund i Sol.

De samme tendensene viser seg i andre europeiske land. Nye data fra Media Metrix viser at lokale europeiske portaler er i ferd med å utkonkurrere de veletablerte amerikanske.

I Frankrike har en fransk søkemotor kalt «Wanadoo» for alvor tatt opp konkurransen med amerikanske Yahoo. Nesten halvparten av 3,5 millioner franske nettbrukere besøkte denne portalen i mars i år.

De samme tendensene viser seg i Tyskland. Deutche Telecom sin egen portal, T-Online, hadde besøk av nesten 70 prosent av totalt 8,5 millioner surfere i mars. Yahoo hadde til sammenlikning 40 prosent.