Hopp til navigasjon Hopp til innhold

djuice.com kan gjøre Telenor rike

djuice.com dukket plutselig opp som nytt navn på Telenors wapportal. Nå skal resten av verden også bli kjent med navnet. Lykkes selskapet kan de håpe på enorme verdier.

For finske Soneras tilsvarende mobile internettportal, zed.com, prises til over utrolige 100 milliarder kroner. Og den er faktisk ikke oppe og går ennå.

Grunnen til at verdien kommer opp i slike summer er den forventede veksten for mobilt Internett de neste årene. De som eier portalene der mobilbrukerne går inn kan tjene enorme summer på transaksjoner og reklame via mobilen, skriver Aftenposten.

Satser stort

Ikke så rart kanskje at den norske giganten da er interessert i å satse mye penger på å bygge opp navnet utenfor Norges grenser.

– djuice.com skal bli et globalt merkenavn. Vi ser et stort potensial i den, men hvilke verdier som ligger der vil jeg ikke uttale meg om, sier Morten Karlsen Sørby, som er nestkommanderende i Telenor Mobile Communications (TMC), til Aftenposten.

Dersom Telenor lykkes med satsningen vil verdien som sagt gå i taket og utviklingen av djuice.com kan bli en av de fremste driverne av Telenors børskurs når teleselskapet går på børs.

Konkurrentene

Som nevnt tidligere er finske Sonera en av konkurrentene i dette markedet, men det er flere enn disse to som vil ta verdens mobile internettmarked – også svenskene vil være med.

Telia lanser en ny mobil portal, Halebop, sammen med databasegiganten Oracle. Meninger er at Halebop skal lanseres nedover i Europa i løpet av høsten.

Man regner også med at en rekke andre av de store internasjonale teleoperatørene vil være med i dette løpet.