Kark, Jan-Åke

Annonse


Telia vil til topps i Europa

Kark, Jan-ÅkeTelia skal bli ett av Europas ledende innen Internett og telekommunikasjon. Dette er hovedbudskapet som Kark går ut med for tiden. Den svenske storavisen Dagens Nyheter har snakket med Kark, og kommenterer at det er lett å forstå at mannen har nytte av å ha vært støvsugerselger.

– Vi er ett annet selskap nå. Internett gjennomsyrer hele selskapet. På noen områder har vi nådd lengst i verden, mens vi på andre området har lengre å gå, sier Kark til avisen. Han mener Telia kan være relativt mer interessant for investorer enn Deutsche Telekom, der den tyske staten skal selge ut rett før Telia går på børs.

I motsetning til Telenor velger man å ikke skulle ut Internettbiten. Argumentasjonen er at Internett er innblandet i alt. De områdene Telia regner seg som verdensledende er innen mobilt Internett, bredbånd og carriervirksomhet.

Telia hadde en lønnsomhet på 11 prosent, og en vekst på seks prosent i fjor. I følge Kark er det for lite, og løsningen vil bli å kjøpe seg inn i nye virksomheter.

Annonse


Kontanter skal skaffes gjennom å selge katalogselskap, kabel-TV, og selskapets andel av irske Eircom. Dessuten forbereder Telia seg for å selge ut i Brasil og Tyrkia.

Kark selv reagerer ikke på å bli minnet om en fortid som støvsugerselger. – Alle bedriftsledere bør ha solgt noe, sier han.

Annonse