Cisco

Annonse


Gullkantet trådløs-avtale

CiscoAvtalen handler om salg av Ciscos relativt nyinnkjøpte teknologi fra selskapet Aironet.

Selv om Cisco er en gigant innenfor nettverk i verdenssammenheng, er det Wicom som er ”giganten” i Norge innenfor trådløse nettverk – med erfaring med salg av blant annet Aironet-produkter. Derfor er det et svært så naturlig samarbeid de to har inngått.

Kompetansen viktig
– Cisco har to personer i Norge som jobber med trådløse nett, Wicom har bortimot 100. Det er klart at dersom vi skulle overta salget av Aironet-produkter selv ville det ta lang tid å bygge opp kompetansen, sier teknisk markedsdirektør Gunnar Florus Johansen og produktsjef Hans-Petter Hansen i Cisco Systems Norge.

Wicom var et av de selskapene som satte i gang med trådløse nettverk tidligst i Norge, noe selskapet fikk uttelling for da de gikk på børs tidligere i år.

Annonse


Forventningene til dette markedet er enorme. Cisco og Wicom tror på en vekst på 500 prosent de nærmeste årene.

Cisco-navnet øker salget
– Etterspørselen etter trådløse lokalnett er enorm, og vi regner med at Cisco-navnet på disse produktene vil øke salget. Mange store bedrifter har et langvarig forhold til Cisco som leverandør av nettverksteknologi, og vil dermed lettere kunne ta beslutningen om kjøp av trådløse nettverk nå, sier Kenneth Holter og Lars Sandtorv i Wireless. Selskapet er heleid av Wicom.

– Selv om teknologien rundt trådløse løsninger blir stadig mer tilgjengelig, krever slike installasjoner kompetanse på radioteknologi. Det er derfor svært viktig for oss å samarbeide med Wicom, sier Ciscos Hans-Petter Hansen.

Møter seg i døra
Wicom kan med denne avtalen risikere å møte seg sjøl i døra når det skal konkurreres om avtaler. Selskapet har nemlig ikke bare Ciscos trådløse produkt, men også Nokia på leverandørlista.

– Jeg tror ikke dette blir noe problem. Selv om både Nokia og Cisco leverer trådløse nett basert på standarden 802.11 er de ulikt posisjonert i markedet, og satser på ulike segmenter. Skulle utviklingen gjøre dem til konkurrenter, får vi ta et standpunkt seinere, sier Lars Sandtorv.

Hans-Petter Hansen legger til at Nokia og Cisco i tillegg har inngått et samarbeid om teknologi for å sikre at produktene snakker godt sammen. Begge de to gigantselskapene forventer vekst, hovedsakelig på grunn av standardiseringen av teknologien og fokus på mobile dataløsninger. De ser et samarbeid som et verktøy for sammen å drive opp etterspørselen.

Annonse