Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Site – nykommer med ambisjoner

Site vil alt i vår komme på markedet med sine mobiltjenester. Først vil de satse på privatmarkedet. Dernest på bedriftsmarkedet. Site har et godt konsept, men mange utfordringer.

Mobiloperatør/ nye (vign)
Bak Site står sterke krefter som Norsk Vekst, SOL, SiO, Dangaard m.fl. De vil også fusjonere inn et IP-telefoni-selskap og tilby både mobile tjenester, fasttelefoni, Internett-aksess og IP-telefoni.

SOLs formidable Internett-kundebase er kanskje noe av det sterkeste med Site. Lykkes de først i å bundle tjenester med SOL i attraktiv innpakning, kan de raskt bygge en stor kundebase.

Ambisjonen er 60 000 kunder det første året. Det er på nivå med Sense, men mindre enn SmartClub Communications og Tele2. Samarbeidet med Studentsamskipnaden kan også gi åpning til akkurat denne kundegruppen.

Dangaards engasjement kan også vise seg å bli spennende. De har lang erfaring på det norske markedet og en viss distribusjon.

Sterkt konsept
Site vil ha eget billingsystem og som de eneste så langt vil de kunne tilby samarbeidspartnere skreddersydde SIM-kort der for eksempel en innholdsleverandør kan selge mobilabonnement med Site som bakspiller.

Site vil i likhet med flere andre satse sterkt på WAP-tjenester. Site har en stor oppgave foran seg i å finne og ansette nøkkkelpersonell. Også Site har internasjonale planer og det er åpenbart at selskapet i likhet med Sense må hente inn betydelig mer kapital gjennom flere emisjoner.

Schibsted er største aksjonær i SOL og som sådan også storaksjonær i Site. Hvilken vekt Schibsted vil legge på dette samarbeidet gjenstår å se. De drøfter også samarbeid med Sense.

Site opplyser at de først vil satse på privatmarkedet, men raskt også komme med tilbud på småbedriftsmarkedet.

At vi vil se Site i større samarbeidskonstellasjoner ganske raskt, holder vi for sannsynlig. Norsk Vekst er for eksempel også storaksjonær i svenske Utfors. Mye avhenger for Site av hvor raskt de makter å rekruttere nøkkelpersoner og om kapitalutvidelsene lykkes.

Vår vurdering:

  • + Godt produktkonsept
  • + Sterk eierkonstellasjon
  • + Godt utgangspunkt for bredt innhold
  • – Mangler nøkkelpersonell
  • – Svakheter i distribusjonen
  • – Trenger sterkere kapitalbase
  • Stikkord: Mobil