Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Trekkfullt hos NetCom

NetCom sliter med lav kundevekst og høyt gjennomtrekk. Mens mobiloperatøren har vært forsiktig med store salgskampanjer – har konkurrenten Sense vært meget aggressiv.

I årets tre første måneder økte NetCom med bare 8.700 kunder til 753.760, mens gjennomtrekket («churn») var på hele 25 prosent på årsbasis.

– Vi er ikke bekymret, men vi følger dette årvåkent, sier informasjonsdirektør Guri Wormdahl i NetCom til ITavisen.no.

Prøver å forklare
Wormdahl mener den lave veksten kan tilskrives at NetCom ikke har kjørt noen store markedskampanjer i vinter, samtidig som mange har ventet på de nye WAP-telefonene.

En annen årsak er nok den nye konkurrenten Sense, som markedsføres aggressivt. I løpet av noen måneder kommer det ytterligere seks mobiloperatører som vil slåss om kundene i et market hvor penetrasjonen offisielt er over 60 prosent.

Høyt, men normalt
Gjennomtrekket er stort sett kontantkortkunder som ikke fyller på kortet sitt i løpet av 12 måneder. De som ikke gjør det blir strøket fra kundebasen.

En «churn rate» på 20 prosent er høyere enn NetCom har hatt tidligere, men ikke unormalt i Europa.

– De fleste europeiske mobilselskaper opplever en churn rate på mellom 20 og 30 prosent, sier den danske teleanalytiker John Strand.

Wapperne kommer
På den positive siden påpeker NetComs konsernsjef Terje Christoffersen i en børsmelding at WAP-kundene bruker mobiltelefonen betydelig mer enn vanlige kunder.

Christoffersen har gjentatte ganger fremhevet at fremtidig vekst ligger i mobilt Internett.

Lojalitet
NetCom setter straks i verk flere «lojalitetsbyggende» tiltak overfor sine kunder.

– Når kundeveksten er såpass beskjeden er det desto viktigere å ta vare på de vi har, sier Wormdahl.

NetCom Flex blir et tilbud til om rettet mot de troløse kontantkortkundene, som mot forhåndsbetaling på 200 kroner måneden får samtalepris på 2,49 per minutt både til fasttelefon, NetCom til NetCom og NetCom til Telenor Mobil. Flex-kundene får også sende 30 gratis SMS-meldinger i måneden.

Totalleverandør
I mai vil NetCom lansere sitt totaltilbud til privatmarkedet, med mobil, fasttelefon og Internett i enpakke og til «konkurransedyktige priser».

På bedriftsmarkedet satser NetCom videre på sitt samarbeid med Merkantildata, for å levere samlede IT- og telekom-løsninger til bedriftskunder.

Stikkord: Mobil