Hopp til navigasjon Hopp til innhold
220231.jpg

Trådløst er være eller ikke være

Analytikere hos IDC har sett på omstillingene verden står overfor i forbindelse med trådløse tjenester, og de hevder at man risikerer å havne i grøfta hvis man ikke utvikler disse nye tjenestene.

Analyseselskapet Ovum har sett på den samme problemstilling og hevder imidlertid at dersom tjenestene ikke er unike og verdiøkende vil ikke kundene betale for dem, skriver svenske itaffärer.

Rakettfart hos IDC

Ifølge IDC (International Data Corporation) utvikles det mobile markedet i rakettfart. Prognosene deres tilsier at det i 2002 vil være flere som bruker mobilt Internett en faste internettoppkoblinger.

Tjenesteutvikling for konsumenter er det området hvor utvikling skjer raskest. Til sammenligning ligger utviklingen av mobile tjenester for bedriftsmarkedet omtrent ett år etter det som skjer på konsumentmarkedet, skriver den svenske avisen.

– Bedriftenes IT-sjefer bør derfor allerede nå vurdere hvilke tjenester man bør gjøre mobile, både for andre bedrifter og for privatmarkedet, sier Iain Gillott i IDC.

Må gi merverdi

Ovum mener at det er viktig at selskapene utvikler tjenester som gir konsumentene merverdi. Hypet rundt de mobile tjenestene vil i motsatt fall slå tilbake på tjenesteleverandørene.

– Spørsmålet er om vanlige konsumenter virkelig er på utkikk etter mobile handelsløsninger for øyeblikket. I dag er det vel mer leverandørene som ser en mulighet for å tjene penger og derfor driver de frem de nye tjenestene, sier Duncan Brown, analytiker i Ovum.